Zasady montażu bram garażowych


Kupując bramę do garażu, zamawiamy ekipę, która ją zamontuje. Warto wiedzieć, jakie prace będą wykonywane i jak oceniać ich rezultat.

 

Choć niektóre bramy garażowe można zamontować samodzielnie, zazwyczaj zatrudniamy do tego autoryzowane ekipy wskazane przez producenta lub firmę handlową. Nasza rola właściwie mogłaby się ograniczyć do złożenia zamówienia, a później odbioru zamontowanej bramy, ale lepiej poznać zasady montażu i czuwać, by przebiegał on zgodnie z nimi.

Najpopularniejsze bramy garażowe
Uchylne – mają jedno skrzydło, które podczas otwierania unosi się i chowa wewnątrz garażu. Mogą być z drewna lub metalu. Mają zazwyczaj szerokość dochodzącą do 3 m i wysokość nie większą niż 2,3 m. Poruszają się po stalowych prowadnicach zamontowanych na bocznych ścianach garażu lub w świetle otworu wjazdowego. W wielu modelach takich bram prowadnica musi być podwieszona pod sufitem. Ruch skrzydła zapewniają rolki zamocowane w jego górnych narożach. Bramy takie mogą być ocieplone lub nie. Te nieocieplone można w razie potrzeby zaizolować termicznie, obudowując od wewnątrz specjalnymi płytami. W trakcie zamykania i otwierania bramy uchylne wysuwają się przed garaż na około 50 cm, czyli niewiele więcej, niż wynosi szerokość okapu dachu.
Segmentowe – są bardzo wygodne w użyciu i w ogóle nie zajmują miejsca przed garażem. Zbudowane są z trzech lub sześciu segmentów szerokości 50-61 cm, połączonych specjalnymi zawiasami i wyposażonych w uszczelki, które chronią przed przenikaniem wiatru i wody do wnętrza. Segmenty są zazwyczaj ozdabiane dekoracyjnymi wytłoczeniami. Bramy segmentowe nadają się do dużych i małych garaży, także takich, których otwór ma niestandardowy kształt (na przykład łukowy). Niektóre modele, aby łatwo je było dopasować do otworu w garażu, mają regulowaną przesłonę dolną. Wypełnia ona przestrzeń między bramą a podłożem. Można ją wysuwać lub chować. Zakres regulacji wynosi od 1 do 10 cm. Ten typ może się okazać wyjątkowo przydatny, gdy bramę  zamawiamy do remontowanego domu, gdzie otwór w garażu ma niestandardowe wymiary. Większość bram segmentowych otwiera się do góry, ale w sprzedaży są i takie, które otwierają się na bok. Bramy segmentowe są
zazwyczaj fabrycznie ocieplone.

Najpierw mierzenie, później zamówienie


 


Bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 230 cm i niższe niż 200 cm (w świetle otworu). Jeśli jednak ktoś chce w garażu parkować motor lub samochód osobowy o małym gabarycie, może zamontować bramę węższą, o szerokości 180 lub 200 cm. Gdy zaś zdecydujemy się na szeroką bramę do garażu na dwa samochody, pamiętajmy, że jej szerokość nie powinna być mniejsza niż 5 m (najlepiej około 6 m).
Przed dokonaniem zamówienia oprócz szerokości i wysokości otworu wjazdowego musimy sprawdzić, jak wysokie jest nadproże w garażu. Mierzymy więc odległość od górnej krawędzi otworu do stropu i przy okazji odległość od bocznych krawędzi do ścian. Koniecznie sprawdź­my również, dokąd sięga wolna przestrzeń pod sufitem garażu. Ta informacja będzie potrzebna przy kupowaniu bramy uchylnej lub segmentowej, które po otwarciu chowają się pod sufitem.



Po zamocowaniu skrzydła do prowadnic instalowane jest wyposażenie bramy, w tym rygle antywłamaniowe

Gdy kupujemy bramę, warto razem z nią kupić automat otwierający. Zostanie podłączony tego samego dnia co brama i nie trzeba będzie już wzywać ekipy monterskiej

W zmontowanych prowadnicach umieszcza się po kolei segmenty bramy, zaczynając od dolnego

Ościeżnicę mocuje się na stałe dopiero po sprawdzeniu, czy na pewno została równo ustawiona przy otworze wjazdowym

Brama uchylna może być fabrycznie połączona z ościeżnicą, co przyśpiesza montaż. Często też ościeżnica sprzedawana jest już po zmontowaniu

Niektóre modele bram wyposaża się w mechanizm chroniący przed opadnięciem skrzydła w wypadku pęknięcia sprężyn

Po zakończeniu montażu sprawdza się, czy brama łatwo się otwiera i zamyka, nie ocierając przy tym o którąś z prowadnic












Zanim rozpocznie się montaż
Bramy segmentowe – montuje się dopiero wówczas, kiedy garaż jest wykończony – ściany muszą być otynkowane i najlepiej, gdy jest już posadzka. Dzięki temu mechanizmy bramy nie zostaną zabrudzone podczas prac tynkarskich. Tak jest korzystniej również z tego względu,
że na budowach wiele rzeczy pada łupem złodziei i im później kupimy i zamontujemy bramę, tym mniej ryzykujemy, że zostanie skradziona.
Bramy uchylne – przed ich montażem ściany powinny być już wykończone, ale nie dotyczy to podłóg. Jeśli brama ma być montowana w świetle otworu wjazdowego, to glify, czyli wewnętrzne powierzchnie tego otworu, nie powinny być jeszcze otynkowane. Zanim dokończymy prace mokre, zamontowaną bramę trzeba zabezpieczyć przed zachlapaniem folią. Posadzkę w garażu należy wykonać dopiero po zamontowaniu bramy. Próg bramy powinien być zabetonowany wewnątrz pomieszczenia – dlatego właśnie posadzka nie powinna być wcześniej ułożona. Nawierzchnię przed garażem najlepiej zrobić po zamontowaniu bramy.

Montaż w telegraficznym skrócie
- Bramę przywozi nam ekipa wykonawcza.
- Rozpakowuje jej elementy i sprawdza, czy wymiary otworu wjazdowego na pewno zgadzają się z wymiarami bramy.
- Robotnicy montują ościeżnicę i wstawiają ją w otwór wjazdowy.
- Korygują jej ustawienie, dokładnie kontrolując pion i poziom.
- Klinują ościeżnicę w narożnikach.
- Zaznaczają miejsca wiercenia otworów do osadzenia kątowników montażowych, które połączą prowadnice pionowe ze ścianą.
- Po skorygowaniu ustawienia ościeżnicy (zbudowanej z prowadnic pionowych) w murze i jej przykręceniu robotnicy wypełniają pianką montażową szczelinę pomiędzy jej profilami a murem. Czasem zamiast pianki wystarczy uszczelniacz silikonowy lub polimerowy.
- Do sufitu przykręcają prowadnice podsufitowe (w bramach segmentowych i niektórych bramach uchylnych).
- Mocują skrzydło bramy uchylnej
lub składają po kolei elementy bramy segmentowej – zaczynając od dolnego segmentu, wkłada się je w prowadnice i łączy zawia-
sami. Niekiedy skrzydło bramy
uchylnej jest już zmontowane w jedną całość z ramą, co przyśpiesza pracę.
- Jeżeli brama jest segmentowa,
rolki mocuje się do uchwytów przykręconych do zawiasów każdego segmentu. W bramach uchylnych rolki przymocowane są do skrzydła.
- Po zakończeniu tych prac monterzy sprawdzają, czy skrzydło łatwo się przesuwa i nie ociera o elementy prowadnicy. Ewentualnie korygują usta-
wienie.
- Po zamontowaniu bramy regulują sprężyny w taki sposób, aby brama podnosiła się przy użyciu niewielkiej siły, ale nie opadała samoczynnie.
- Na koniec mocuje się wyposażenie bramy: klamki, rygle antywłamaniowe i ewentualnie elektroniczny mechanizm napędowy.

W świetle lub od wewnątrz


Bramy segmentowe montuje się tylko za otworem wjazdowym. Bramy uchylne – albo za otworem, albo w jego świetle. Montaż w świetle otworu zwęża nieco wjazd do garażu. Metoda ta jest jednak bardzo pożądana, gdy ściana jest ocieplona (dwu- lub trójwarstwowa). Jeśli garaż jest ogrzewany, przy montażu bramy w świetle otworu niezwykle ważne jest jej właściwe usytuowanie względem grubości ściany. Dowolność mamy tylko wtedy, kiedy ściana ma konstrukcję jednowarstwową. Gdy jest ocieplona od zewnątrz (dwuwarstwowa), prowadnica bramy musi być zamocowana jak najbliżej warstwy termoizolacyjnej. Wszystko po to, aby zminimalizować straty ciepła z ogrzewanego wnętrza. W ścianach trójwarstwowych prowadnica powinna być umieszczona w linii ocieplenia, a więc mniej więcej pośrodku ściany. Do takiego zamocowania potrzebny jest jednak specjalny system kotew, który mają nie wszyscy producenci. W garażach nieogrzewanych prowadnica może być zamocowana na takiej głębokości otworu wjazdowego, jaką uznamy za stosowną. Jeżeli brama uchylna ma być montowana w świetle otworu wjazdowego, odległość między jego górną krawędzią a sufitem nie powinna być mniejsza niż 7 cm, zwłaszcza gdy zdecydowaliśmy się także na napęd. Jeśli ma ona być montowana od wewnątrz, tak jak bramy segmentowe i rolowane, odległość ta musi wynosić co najmniej 10 cm.



Prowadnice bramy uchylnej montuje się w świetle otworu wjazdowego lub na ścianach tuż za nim

Bramy segmentowe zawsze montuje się od wewnątrz garażu, przykręcając prowadnice tuż za otworem wjazdowym

Na co zwrócić szczególną uwagę
- Do prawidłowego funkcjonowania bramy bardzo istotne jest prawidłowe wypoziomowanie prowadnic – i pionowych, i podsufitowych. Nie można też dopuścić do odkształcenia się profili podczas ich dokręcania. Ewentualne korekty przeprowadzamy za pomocą regulowanych kątowników i uchwytów montażowych oraz plastikowych podkładek dystansowych.
- W bramach uchylnych ramę ościeżnicy usztywnia profil progowy. W segmentowych zazwyczaj go nie ma, więc na dole do bocznych profili ościeżnicy trzeba dokręcić szynę końcową, a po przykręceniu ościeżnicy zdemontować ją i umieścić na swoim miejscu.
- Kotwy mocujące należy dobrać do rodzaju ściany – w murze z cegieł pełnych lub betonu wystarczą zwykłe kołki rozporowe, ale w ścianach z pustaków lub betonu komórkowego potrzebne będą kołki przeznaczone specjalnie do takich materiałów.
- Prowadnice pionowe mocuje się do ścian za pośrednictwem kątowników montażowych, przynajmniej w czterech punktach. Dolne kątowniki trzeba przykręcić nie niżej niż 30 cm od posadzki, a górne nie bliżej niż 20 cm od nadproża.
- Prowadnice podsufitowe mocuje się w dwóch punktach do sufitu, a jeśli garaż jest wąski – także do ścian, również w dwóch punktach.
- Przy montowaniu prowadnic górnych do sufitu może się pojawić problem z doborem odpowiednich łączników. W stropach gęstożebrowych podłoże nie jest jednorodne i miejsce zamocowania może wypaść na belce żelbetonowej lub na pustaku stanowiącym wypełnienie w takich stropach. W betonowym podłożu prowadnice mocujemy kołkami metalowymi (dyblami), natomiast do zamocowania w pustakach należy użyć kotew skrzydełkowych.
- Prowadnice podsufitowe muszą być zamontowane idealnie prostopadle do ściany, w której jest otwór wjazdowy. Oczywiście muszą też trzymać poziom.
- Aby ułatwić obsługę, bramy wyposaża się w sprężyny wspomagające ruch. Dzięki nim do zamykania i otwierania nie potrzeba wiele siły. Ważne jest więc ich prawidłowe wyregulowanie. Robotnicy powinni odpowiednio naciągnąć stalowe linki poruszające bramę i otworzyć skrzydło do połowy wysokości otworu wjazdowego. Jeśli nie będzie opadać, to znak, że sprężyny są dobrze naciągnięte. Są też bramy, które nie wymagają regulowania sprężyn.
- Po zamontowaniu bramy trzeba również skontrolować, czy zamyka się do końca i czy między nią a nadprożem nie powstaje żadna szczelina.

Anatomia bramy
Abyśmy stali się pełnoprawnymi partnerami w dyskusji z robotnikami montującymi bramę, warto byśmy wiedzieli, jak nazywają się poszczególne jej elementy. Przyjrzyjmy się więc budowie bram uchylnych. i segmentowych


Poznaj swoją przyszłość

Jedna z najlepszych wróżek w Polsce Wróżka Mira Elżbieta Sobczyk odpowiada na pytania na swoim Facebooku  lub przez e-mail. Problemy ze zdrowiem lub w sprawach "miłosnych" ? A może interesują Cię kwestie finansowe?  Sprawdź swoją przyszłość. Jej odpowiedzi pomogły już tysiącom ludzi w Polsce. Można się z nią skontaktować Jej profil na Facebooku lub http://twojawrozka24.pl
Podobne posty