Wybudować garaż


Stał się nieodłącznym elementem domu. W naszej strefie klimatycznej chowanie samochodów do zamykanych pomieszczeń ma uzasadnienie praktyczne. Dodatkowo daje poczucie bezpieczeństwa wobec częstych kradzieży aut. Bez względu na motywację inwestorów, jak Polska długa i szeroka, przy domach jednorodzinnych istnieją i powstają garaże.

Pomieszczenia garaży są różnie usytuowane w stosunku do podstawowej bryły domu jednorodzinnego. Zwarta zabudowa, a niekiedy dawne ograniczenia administracyjne powierzchni domów jednorodzinnych sprawiły, że zachowały się relikty garaży lokowanych w piwnicach.
W śnieżne i mroźne zimy zjazdy i wjazdy po stromych pochylniach to bardzo niewygodne i niebezpieczne manewry. Pochylnia pełni tylko jedną funkcję i nie można już wykorzystać zajmowanej przez nią przestrzeni do innych celów. W odróżnieniu od płaskiego wjazdu nie może być nawet miejscem parkowania – nie mówiąc o innych sposobach wykorzystania podjazdów... Czasy się zmieniły, status samochodu przeszedł znaczącą ewolucję: od towaru luksusowego, chowanego pod podłogą i używanego od święta, do przedmiotu łatwo dostępnego i niezbędnego w codziennym życiu. Najwygodniejsze garaże to te na poziomie terenu – miejsca naturalnego dla ruchu pojazdów kołowych.


Garaż wbudowany jako element urozmaiconej bryły budynku. Lukarna w dwuspadowym dachu świadczy o tym, że przestrzeń pod nim jest wykorzystana. Dach nad garażem jest niższy niż dach nad częścią mieszkalną, co z jednej strony wynika z różnych poziomów stropów, z drugiej – służy zaznaczeniu właściwej hierarchii brył. Projekt: architekt Roman Gonciarz.

Przestronne wnętrze nad garażem jasno oświetlone oknami w lukarnie i w ścianie szczytowej.

Garaż a dom

Mogą być integralnie powiązane z bryłą domu lub stanowić całkowicie niezależne obiekty budowlane – w zależności od wielkości i koncepcji zagospodarowania działki pozostawać w różnej odległości od budynku mieszkalnego. Pomieszczenia garaży wtapiają się w zwartą, prostą bryłę domu bądź stanowią wydzielony przestrzennie, czytelny element rozbudowanej bryły. Trudno wartościować, która z tych relacji jest lepsza. To zależy, najogólniej ujmując, od możliwości zagospodarowania działki oraz końcowego efektu estetycznego i funkcjonalnego powiązania mieszkania i garażu. Mieszkanie i garażowanie to zupełnie różne funkcje. Istotnym zadaniem jest takie ich powiązanie, aby garaż nie zdominował formy i skali budynku. Mówiąc obrazowo, aby dom jednorodzinny nie przypominał budynku remizy strażackiej czy wozowni.
Najważniejsze jest mieszkanie, samochód to jedynie narzędzie i dodatek ułatwiający życie. Za kuriozum uważam domy, które – będąc stylizowane wiernie na szlacheckie dwory o zwartej, symetrycznej i jednorodnej bryle dachu – w połowie parteru mieszczą wielkie garaże. Zdarza się, że poziom garażu jest zrównany z podłogą parteru, a co za tym idzie – wjazd do garażu odbywa się po stromej pochylni do góry.


Szeroki dwustanowiskowy garaż ustawiony prostopadle do elewacji wejściowej. Stanowi część odrębną, ale podporządkowaną całości dzięki wspólnym dachom i okapom

Czterospadowy dach o niewielkim spadku kryje poddasze oświetlone oknami połaciowymi.

Garaż a mieszkanie

Wprawdzie auta to często cuda techniki i dzieła znakomitego wzornictwa, ale zrównanie ich ze statusem człowieka budzi zasadniczą wątpliwość. Garaż w sąsiedztwie mieszkania jest po trosze złem koniecznym. Jak zatem budować, by sprostać przeciwstawnym oczekiwaniom? Od strony funkcjonalnej – mieć samochód pod ręką, od strony estetycznej i ideowej – budować garaż w bezpiecznej odległości od pomieszczeń mieszkalnych. Pomocną wskazówką może tu być porównanie kilku charakterystycznych parametrów i cech garażu oraz pomieszczeń mieszkalnych. Poziom podłogi pomieszczeń mieszkalnych, nawet w domach niepodpiwniczonych, jest ze względów praktycznych nieco wyniesiony ponad teren – to pierwszy problem. Garaż, jak wspomniałem, najlepiej mieć na poziomie terenu. Druga rozbieżność to wysokości pomieszczeń. Przeciętny garaż na popularny samochód osobowy jest dużo niższy od pomieszczeń mieszkalnych parteru. To wystarczające wskazówki, aby unikać budowania stropów nad parterem ponad garażem i mieszkaniem na tym samym poziomie. To z kolei przemawia za tym, aby rozczłonkować bryłę budynku, wyodrębniając fragment z garażem (albo z garażem i towarzyszącymi pomieszczeniami gospodarczymi). 


Duży dwustanowiskowy garaż stanowi oddzielne skrzydło domu. Tu pod czterospadowym dachem garażu uzyskano większą przestrzeń dzięki wysokiej ściance kolankowej.

Pozwoliło to również na zastosowanie specjalnych okien połaciowych. W dużym, efektownie oświetlonym pomieszczeniu urządzono gabinet dostępny z części mieszkalnej domu


Przestrzeń nad garażem

Przy tak modelowanej bryle domu powstaje możliwość pozyskania przestrzeni nad garażem. Strop nad nim tworzy swoisty poziom pośredni między parterem a piętrem. W domach dużych i funkcjonalnie bogatych można umieścić tam: pokoje do zabaw dla dzieci, duże pokoje sportowe, kino domowe, wielofunkcyjne pomieszczenia do rekreacji, prac domowych, uprawiania hobby, gabinety do pracy, nauki, pokoje gościnne, niektóre pomieszczenia gospodarcze itd. Są one łatwo dostępne zarówno z parteru, jak i z piętra czy użytkowego poddasza. Zajmując niezależny poziom, w naturalny sposób są odseparowane od pozostałych, podstawowych przestrzeni domu. Funkcja tych pomieszczeń może podlegać ewolucji, w miarę jak zmieniają się zainteresowania i potrzeby mieszkańców. Od pokoju zabaw dla dzieci... aż po pokój dla opiekunki na sędziwe lata życia. A wszystko bez zmiany podstawowej struktury budynku: parter – pomieszczenia pobytu dziennego, piętro – sypialnie.


Wjazd do garażu w tym domu jest prosty, a zarazem brama nie zasłania wejścia. Bryła garażu jest wyodrębniona, a pod jego spadzistym dachem znalazło się pomieszczenie mieszkalne.

Jasne i duże wnętrze służy jako dodatkowa przestrzeń rekreacyjna dla dzieci. Funkcja tego pomieszczenia może się oczywiście zmieniać stosownie do potrzeb mieszkańców.

GARAŻ WBUDOWANY

Co warto wiedzieć, planując takie rozwiązanie?
Wysokość garażu Minimalna wysokość wynosi 2,2 m (pomieszczenia mieszkalne parteru w domu jednorodzinnym mają przeciętnie 2,7 m – minimum to 2,5 m).
Optymalna zależy od potrzeb właścicieli garażu oraz wymiarów pojazdu – van z deską surfingową na bagażniku, mikrobus czy wysoka półciężarówka potrzebuje wyższego pomieszczenia niż sportowy roadster.
Strop nad garażem
Garaż w domu mieszkalnym musi mieć strop zapewniający wymaganą przepisami izolację akustyczną oraz szczelność uniemożliwiającą przenikanie spalin lub oparów paliwa do sąsiednich pomieszczeń usytuowanych nad garażem.
Strop pomiędzy ogrzewanym pomieszczeniem użytkowym a nieogrzewanym garażem powinien być izolowany termicznie od strony garażu.
Dach a możliwości użytkowe poddasza
Pod dachem dwuspadowym udaje się pozyskać więcej przestrzeni niż pod czterospadowym. Przy ścianie szczytowej mamy w pełni użytkową wysokość pomieszczenia, obniżenia występują tylko wzdłuż okapów. Przy porównywalnej powierzchni podłogi będzie więcej przestrzeni niż pod dachem czterospadowym. Dodatkowa zaleta dachu dwuspadowego to możliwość umieszczenia w ścianach dużych okien, a więc komfort dobrego oświetlenia i wietrzenia pomieszczeń.
Kąt nachylenia połaci dachowych ma bezpośredni wpływ na wielkość przestrzeni poddasza. Im bardziej stromy dach, tym mniej strat przestrzeni wzdłuż okapu.
Również konstrukcja więźby dachowej wpływa na możliwości wykorzystania poddasza. Najlepiej, kiedy w całej przestrzeni poddasza nie będzie elementów nośnych; chodzi głównie o słupy, ale i odpowiednio wysoko umieszczone jętki czy kleszcze. Dobrym rozwiązaniem jest konstrukcja krokwiowa z nośną belką kalenicową lub więźba płatwiowo-kleszczowa podparta na samonośnych płatwiach pośrednich, na przykład stalowych.
Uwaga ta strona utrzymuje się dzięki reklamą . Każdy kliknięcie w nie daje mi parę groszy. Nie bądź sknera .Z góry dzięki

Popularne posty z tego bloga

Drewniany balkon

Niemcy. Własny dom w Unii

Jak zrobić .Czapka kominowa.