Minisiłownia w domu


To propozycja nie tylko dla pasjonatów, ale dla wszystkich ludzi aktywnych, którzy dbają o formę fizyczną. Kondycję można ćwiczyć w luksusowych warunkach, czyli we własnym domu


Systematyczne uprawianie sportu wymaga sprzyjających warunków. Nawet codzienna gimnastyka jest przyjemnością tylko wtedy, kiedy mamy odpowiednią przestrzeń. Zdaniem wielu amatorów regularnego wysiłku fizycznego najlepiej ćwiczyć w osobnym pomieszczeniu. Dlaczego? Wbrew pozorom ćwiczenia siłowe wymagają skupienia. Jeżeli mają być rzeczywiście efektywne, migający włączony telewizor czy rozmowy z innymi domownikami tylko przeszkadzają. Lepiej oderwać się na chwilę od rytmu domowego życia. Specjalne pomieszczenie urządzone zgodnie ze swoim przeznaczeniem tworzy właściwą, sprzyjającą ćwiczeniom atmosferę.
Dobrym miejscem na siłownię jest piwnica. Zwykle nie brakuje w niej miejsca. Ćwicząc tu, nie przeszkadzamy pozostałym domownikom.

Argumentem za przeznaczeniem na siłownię osobnego pokoju jest też charakter sprzętów do ćwiczeń. Są ciężkie, trudno je przesuwać. Ustawienie ich na właściwych miejscach bez konieczności wyciągania hantli spod szafy to niewątpliwie wygoda. Nie są ozdobą sypialni ani tym bardziej salonu. Ich widok może się czasem kłócić z nastrojem domowników. Ustawiając stepper czy „wioślarza” w sypialni, ryzykujemy, że miejsce, które powinno być azylem spokoju, będzie wyglądało jak sala tortur, a jeśli zaniechamy ćwiczeń, zacznie nam się kojarzyć z wyrzutami sumienia.
Do ćwiczeń potrzebna jest swoboda ruchu. W sypialni, pokoju, łazience jest zwykle mnóstwo przedmiotów, które ją ograniczają. Ten problem znają ruchliwe dzieci, którym wciąż zdarza się o coś uderzyć lub coś strącić. W specjalnym pomieszczeniu przeznaczonym tylko do ćwiczeń nie ma ryzyka, że coś zniszczymy. Zwróćmy uwagę na to, że do solidnych ćwiczeń zakłada się buty sportowe. Podłoga w miejscu, w którym ćwiczymy, powinna być wytrzymała i odporna na uderzenia. Taka, która najlepiej sprawdza się w siłowni, raczej nie nadaje się do sypialni czy salonu. W osobnym pomieszczeniu po prostu pokrywamy podłogę tanią, ale odporną wykładziną.

Osobna siłownia


Jaka?
Konieczne minimum swobody ruchu zapewni pomieszczenie o wymiarach 2,5 x 3 m. Oprócz odpowiedniej powierzchni minisiłownia musi mieć dobrą wentylację (nawiewniki, kratka wywiewna). Otwarcie okna nie powinno być jedynym sposobem wpuszczania świeżego powietrza. Wynika to stąd, że przy sportach siłowych należy unikać przeciągów. Otwieranie okna zimą w czasie ćwiczeń jest wręcz niewskazane. Okno w siłowni jest ważne, o ile oferuje ćwiczącym przyjemny widok, i może być potrzebne, aby uniknąć w małym pomieszczeniu wrażenia zamknięcia.
Gdzie? Pasjonaci, którzy do ćwiczeń na siłowni podchodzą z wielką powagą i zaangażowaniem, wolą miejsce w piwnicy lub przy garażu niż obok łazienki lub sypialni. Przemawia za tym oddalenie od domowego rozgardiaszu. Pamiętajmy jednak, że taka izolacja może być czasami niebezpieczna. W razie wypadku trudniej będzie wezwać pomoc. Dla osób, które wolą ćwiczyć w bardziej domowej atmosferze, właściwym miejscem na siłownię może być pokój przy sypialni. Pamiętajmy jednak o hałasie, jaki często wiąże się z ćwiczeniami. Urządzając siłownię na drugiej kondygnacji domu, powinniśmy zainwestować w gumowe maty na podłodze – odstawianie sztangi może „zatrząść” stropem. Bliskość łazienki wcale nie jest taka istotna – idąc do siłowni, przebieramy się w sportowe ubranie, po powrocie bierzemy prysznic, ale to nie znaczy, że tuż obok potrzebujemy specjalnej łazienki. Przecież jesteśmy we własnym domu.  


Można ćwiczyć w pomieszczeniu na poddaszu, które trudno byłoby wykorzystać na sypialnię lub łazienkę.

Jak wyposażyć?

Jeżeli nie mamy wiele miejsca, duże znaczenie ma optymalny wybór wyposażenia minisiłowni. Przed decyzją o zakupie urządzeń zwróćmy się do specjalisty: lekarza, rehabilitanta, a także trenera, który pomoże nam wybrać odpowiedni sprzęt i indywidualny program ćwiczeń.
Rowerek stacjonarny. Dla wszystkich idealny do rozgrzewki, ulubione urządzenie kobiet, a zarazem jedyne, z którego mogą korzystać dzieci. Zajmuje przy tym mniej miejsca niż spełniający podobną funkcję stepper.
Ławka pozioma regulowana. Umożliwia nie tylko właściwe wykonywanie ćwiczeń siłowych, ale przydaje się również do gimastyki, która ma na celu wzmacnianie konkretnych partii mięśni. Można ją trzymać w pozycji „siedzącej” i rozkładać tylko do ćwiczeń. Jeśli ma służyć do podnoszenia sztangi w różnych pozycjach, powinna być stabilna i obliczona na większe obciążenia niż ławki do gimastyki.
Zestaw do wyciskania ciężarów. Lepiej kupić sztangielki z małym gryfem do nakładania talerzy niż hantle – ciężarki odlewane. Te same talerze można bowiem nakładać na sztangę. Domowy kulturysta do pełnej satysfakcji potrzebuje jeszcze stojaka do sztangi.
Lustro. Naprawdę ma znaczenie. Pozwala kontrolować prawidłowość ruchów podczas ćwiczeń. Nie mówiąc o działaniu motywacyjnym naszego odbicia. W siłowni jesteśmy po to, aby zajmować się swoim ciałem, więc powinniśmy mieć je na oku.
Jeśli na siłownię możemy przeznaczyć większą powierzchnię, a na jej wyposażenie więcej pieniędzy, warto kupić urządzenie wielofunkcyjne typu Atlas. Chętnie wybierają je kobiety, dla których mocowanie się ze sztangą jest zbyt nudne. Atlas pozwala ćwiczyć różne partie mięśni, modelować sylwetkę, pracować nad talią lub sprężystością ud. Jest też bardziej bezpieczny, bo stabilizuje pozycję ćwiczącego.

Gdy nie ma siłowni

Gdzie ćwiczyć w domu?
W łazience – pod warunkiem że jest duża i można w niej wydzielić miejsce na rowerek lub atlas. Generalnie nie jest najlepszym pomieszczeniem na ćwiczenia z ciężarkami ze względu na podłogę ceramiczną i delikatne elementy wyposażenia, takie jak ceramika, szklane drzwiczki szafek itp.
W gabinecie – może to być całkiem dobre miejsce na męskie ucieczki dla zdrowia.
W pokoju gościnnym – nie polecamy ze względu na komfort gościa.
W garderobie – pomieszczenie zaplanowane jako garderoba musi być dobrze wentylowane, pod tym względem odpowiada wymaganiom pokoju do ćwiczeń.
W otwartym aneksie – wielką zaletą miejsca wydzielonego, ale nie zamkniętego drzwiami jest to, że mimo małej powierzchni nie wydaje się ciasne. W zależności od upodobań i potrzeb rodziny może to być aneks przy sypialni rodziców, łazience, holu, a nawet przy salonie. Warto jednak urządzić je tak, aby wysiłki ćwiczącego nie były zawsze widoczne dla pozostałych domowników.

Wybieramy wyposażenie
Rowerek czy bieżnia? Ławka zwykła czy wielofunkcyjna? Zanim kupisz drogi sprzęt, poradź się fachowca.

Rowerek (704 zł).

Stojak na sztangę (573 zł).

Atlas (4018 zł).

Ławka treningowa (393 zł).

Ławka wielofunkcyjna (1027 zł bez obciążenia).

Szukamy miejsca na minisiłownię

W najmniejszym pokoju. W wielu projektach są pokoje o powierzchni 8-9 m². To trochę za mało jak na sypialnię. Zwykle urządza się tu pokój gościnny, telewizyjny lub gabinet. Czemu nie siłownię?

Obok garażu. To sposób na oddzielanie treningu od życia rodzinnego. Siłownia za garażem może mieć też wyjście do ogrodu

Nad garażem. Bardzo dobrym miejscem jest poddasze nad garażem, do którego wchodzi się z półpiętra. Jest oddzielone zarówno od sypialni, jak i dziennej strefy domu

W garderobie. Jest wentylowana, więc jeśli ma odpowiednie wymiary, można do niej wstawić bieżnię lub rowerek. Warto to zrobić. zwłaszcza jeżeli nie jest to jedyna garderoba w domu


Podobne posty