Na straży garaży. Bramy garażowe


Najlepsza brama to taka, do której można blisko podjechać i wygodnie dostać się przez nią do garażu. Musi być łatwa w obsłudze, bezpieczna i dopasowana stylistycznie do wyglądu domu. Dopełnieniem ideału będzie elektryczny napęd sterowany pilotem.

Garaż wyposaża się w bramę po to, by nikt niepożądany tam nie zaglądał, nie wchodził i nie próbował ukraść samochodu ani innego sprzętu. Brama musi też chronić jego wnętrze przed słońcem, deszczem oraz chłodem.

Segmentowe bramy boczne umożliwiają wygodne wchodzenie i wychodzenie z garażu bez konieczności otwierania ich na oścież.

Dobrze, gdy drzwi wejściowe do domu zamawia się w tej samej firmie, która dostarczy bramę. Będą wówczas utrzymane w tym samym stylu.


Przeszklenia są zazwyczaj wykonane z podwójnych szyb akrylowych – gładkich lub fakturowanych, przezroczystych bądź kolorowych.

Bramy rozwieralne
Budową przypominają wielkie drzwi. Mają tak jak one ościeżnice i skrzydła zawieszone na zawiasach. Są zrobione przeważnie z drewna sosnowego, dębowego lub świerkowego. Mają konstrukcję płycinową (rama wypełniona drewnianymi płycinami bądź sklejką wodoodporną) lub ramową (drewniana albo stalowa rama obita obustronnie drewnem lub obłożona blachą stalową, wykończona poliestrem). Płyciny albo pionowe, poziome lub skośne listewki są zabezpieczone kilkoma warstwami lakieru lub farbą do drewna. Niektóre z bram rozwieralnych są ocieplone styropianem, panelami z PCW lub pianką polietylenową. Pojedyncze skrzydła takich bram mają szerokość 1-1,5 m i wysokość 2-2,2 m. Najczęściej są otwierane i zamykane ręcznie, można wzbogacić skrzydła o siłowniki sterujące, jednak nie we wszystkich modelach takich bram.
Bramy rozwieralne nie są zbyt wygodne w obsłudze, a w trakcie otwierania zajmują sporo miejsca na podjeździe. Ratuje je stylowy wygląd, który szczególnie dobrze komponuje się z budynkami o tradycyjnej architekturze. Najważniejszym ich atutem jest jednak niewygórowana cena.
Spotkać można rozwieralne bramy:
- jednoskrzydłowe – praktycznie nie produkuje się ich seryjnie. Zamawia się je w warsztatach stolarskich na konkretny wymiar. Ich jedno duże skrzydło otwiera się na zewnątrz i potrzebuje przy tym bardzo dużo miejsca. Bramy tego rodzaju nie nadają się więc na działki, gdzie budynek, a zwłaszcza garaż, jest zlokalizowany blisko ogrodzenia;
- dwuskrzydłowe – ich dwa skrzydła w trakcie otwierania wymagają mniej miejsca i w związku z tym cieszą się większą popularnością niż jednoskrzydłowe.

Bramy uchylne
Mają sztywną konstrukcję ramową lub płytową. Rama może być drewniana (w tym z drewna klejonego) lub stalowa. Jej okładzinę stanowi albo ocynkowana blacha stalowa pokryta poliestrem, albo drewniane deski lub listwy przymocowane do poszycia ze sklejki. Wewnątrz bramy może się znajdować materiał termoizolacyjny, najczęściej styropian.
Bramy płytowe są zbudowane z płyty stalowej, którą usztywniają stalowe płaskowniki. Przeważnie są nieocieplone, choć za dopłatą można zamówić wersję z termoizolacją. Ich okładzinę stanowi ocynkowana blacha stalowa pokryta poliestrem.
Uchylne bramy garażowe mają zazwyczaj szerokość dochodzącą do 3 m i wysokość nie większą niż 2,3 m. Nie bardzo zatem nadają się do garaży na więcej niż jeden samochód. Tylko niektóre firmy oferują bramy o szerokości 4 lub 5 m. Bramy uchylne poruszają się po stalowej prowadnicy zamontowanej na bocznych ścianach garażu lub w świetle otworu wjazdowego. Przy wielu modelach bram prowadnica musi być też podwieszona pod sufitem. Ruch bramy zapewniają rolki zamocowane w górnych narożach.
W trakcie zamykania i otwierania bramy uchylne zajmują około 50 cm, czyli niewiele więcej, niż wynosi szerokość okapu dachu nad garażem.
Aby ułatwić obsługę, bramy takie wyposaża się w sprężyny wspomagające ruch. Dzięki nim do zamykania i otwierania nie potrzeba wiele siły.
Przy kupowaniu bramy uchylnej ważne jest ustalenie, czy będzie mocowana w otworze, czy za nim. W pierwszym przypadku odległość między jego górną krawędzią a sufitem powinna wynieść minimum 7 cm, zwłaszcza gdy zdecydowaliśmy się także na napęd. W drugim przypadku odległość ta musi wynosić co najmniej 10 cm.
Tego rodzaju bramy są popularne, zwłaszcza ze względu na cenę. Dzięki prostej konstrukcji szybko się je montuje.

Gdy samochód zatrzyma się zbyt blisko bramy uchylnej lub rozwieralnej, może podczas otwierania albo zamykania zostać uszkodzony.

Przeszklenia w bramach garażowych pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, ale również wpuszczają nieco światła do ciemnego zazwyczaj garażu.

Problem ten nie występuje w przypadku bram segmentowych lub rolowanych.

Bramy z drewna impregnowanego mają większą żywotność niż bramy tylko polakierowane.

Stalowe okładziny bram uchylnych można profilować, aby urozmaicić ich wygląd.

Bramy do garaży połączonych z domem powinny być ocieplone lub na tyle grube, by zapewniły wystarczającą ochronę przed ucieczką ciepła.

Bramy segmentowe
Są bardzo wygodne w użyciu i nie zajmują miejsca przed garażem. Mogą więc być stosowane bez ograniczeń i wszędzie będą się nadawać. Zbudowane są z trzech lub sześciu segmentów wysokości 46,8-56,2 cm, połączonych specjalnymi zawiasami, wzmocnionych na krawędziach i wyposażonych w uszczelki, które chronią przed przenikaniem wiatru i wody między nimi.
Można kupić segmentową bramę:
- górną – jej segmenty ustawione są poprzecznie. Poruszają się dzięki rolkom przymocowanym do segmentów i umieszczonym w stalowej prowadnicy przykręconej do ścian garażu i sufitu. Podczas otwierania chowają się pod sufitem. Między górną krawędzią otworu wjazdowego a nim musi więc pozostać 10-22-centymetrowy odstęp. Bramy takie mają szerokość od 2 do 5 m i wysokość od 1,9 do 3 m;
- boczną – jej segmenty pionowe nie chowają się pod sufit, tylko ustawiają się po otwarciu przy jednej ze ścian garażu. Ich prowadnica jest umieszczona w dolnej części otworu garażowego, przy nadprożu i na ścianie. Między ścianą a bramą musi być 10-22-centymetrowy odstęp. Dolna część prowadnicy jest narażona na zapchanie jakimś przedmiotem lub na przykład kawałkiem lodu. Trzeba ją więc regularnie oczyszczać. Boczne bramy segmentowe są mniejsze od górnych – mają szerokość 2-3 m i wysokość 2-2,3 m. Nadają się więc raczej do garaży na jeden samochód.
Segmenty mają przeważnie budowę ramową, podobnie jak większość bram uchylnych i niektóre bramy rozwieralne. Ramę tworzą profile z ocynkowanej stali, a poszycie – stalowa blacha pomalowana farbą proszkową lub pokryta poliestrem albo wykończona okleiną drewnopodobną. W niektórych modelach bram poszycie jest zrobione z drewnianych desek lub drewnianych listewek naklejonych na sklejkę. Pośród wielu oferowanych bram można spotkać również takie, których segmenty nie mają ramy konstrukcyjnej, jedynie blaszane poszycie wypełnione pianką poliuretanową. Pianka zapewnia lepszą izolacyjność termiczną i wypełnia także segmenty o konstrukcji ramowej (wyjątek stanowią te bramy, w których poszycie jest z drewna).
Segmenty są zazwyczaj ozdabiane dekoracyjnymi wytłoczeniami.
Bramy segmentowe nadają się do dużych i małych garaży, także takich, których otwór ma niestandardowy kształt.
Niektóre modele bram segmentowych, aby łatwo je było dopasować do otworu w garażu, mają regulowaną przesłonę. Wypełnia ona przestrzeń między bramą a nadprożem. Można ją wysuwać lub chować.
Zakres regulacji wynosi od 1 do 10 cm. Bramy takie mogą się okazać wyjątkowo przydatne, gdy zamawiamy je do remontowanego domu, gdzie otwór w garażu ma niestandardowe wymiary.

W wolno stojących garażach nieogrzewanych wystarczą bramy bez ocieplenia.

Gwarancji na bramę udziela się na dwa—pięć lat. Czasem ten okres bywa dłuższy – do dziesięciu lat, ale pod warunkiem dokonywania cyklicznych przeglądów serwisowych.

Bramy uchylne montowane w świetle otworu zawężają go o 17-20 cm.

Do otworów o nietypowym kształcie nadają się tylko bramy rolowane lub segmentowe.

Napędy do bram sprzedawane są najczęściej w zestawach (siłowniki z centralkami i włączniki lub odbiorniki z pilotami).

Bramy otwierane pilotem to duże udogodnienie, szczególnie dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Bramy rolowane
Podobnie jak rolety okienne są skonstruowane z wąskich, elastycznie połączonych profili aluminiowych lub, rzadziej, stalowych. Między ich ścianki jest wtłoczona pianka poliuretanowa. W trakcie otwierania profile nawija się na specjalny wał zamontowany pod sufitem garażu lub na zewnątrz, przy nadprożu. Wówczas wał taki obudowany jest kasetą, która chroni go przed deszczem. Niektóre modele bram rolowanych otwierają się na identycznej zasadzie jak bramy segmentowe. Wsuwają się po specjalnym stelażu pod sufit. Bramy rolowane, podobnie jak segmentowe, w trakcie otwierania i zamykania nie zajmują miejsca przed garażem. Można je więc montować nawet wtedy, gdy garaż znajduje się w linii ogrodzenia.
Zaletą tych bram jest również to, że prawie zawsze są wyposażone w napęd umożliwiający zdalne otwieranie. Ważne jest też to, że po otwarciu zajmują znacznie mniej miejsca w garażu niż segmentowe.

Otwieranie – od ręki
Kupno automatu do bramy to niemały wydatek. Na szczęście można się bez niego obejść. Ręcznie zazwyczaj obsługuje się bramy rozwieralne – podobnie jak drzwi. Bramy uchylne, segmentowe i rolowane są wyposażone w obrotową klamkę i rygiel. Obrót klamki zwalnia blokadę i bramę można unieść w górę. Zazwyczaj jest tak wyważona, że nie wymaga to znacznego wysiłku. Aby ją zamknąć, wystarczy pociągnąć za dolną krawędź lub służący do tego sznur. Gdy opadnie, samoczynnie się zarygluje. W klamkach są wmontowane zamki blokujące położenie rygla. Można najpierw kupić bramę, a dopiero po jakimś czasie napęd.

Rozwiązanie siłownikowe

W razie awarii napędu bramę rolowaną można otworzyć wyłącznie za pomocą specjalnej korby. Jest to pewne uniedogodnienie, które nie występuje w przypadku innych bram.

Rolki umożliwiające otwieranie bram segmentowych mocowane są w miejscach łączenia segmentów (przy ich zawiasach).

Prawie wszystkie bramy rolowane mają automatyczny mechanizm nawijający.

Przed włamaniem do garażu chronią zamki klasy C z masywnymi ryglami blokującymi bramę.

Montaż bramy oraz napędu to zajęcie dla wykwalifikowanej ekipy.

Zazwyczaj monterów wynajmuje się w firmie sprzedającej bramę. Koszt ich zatrudnienia wynosi około 20% wartości bramy. To samo dotyczy napędu.

Montaż bramy nie trwa zazwyczaj dłużej niż pięć-sześć godzin.

Napędy umożliwiające zdalne, automatyczne otwieranie bram stają się niemal standardem. Dobiera się je do rodzaju bramy, jej wielkości, ciężaru oraz sposobu otwierania. Tylko bramy rolowane w większości fabrycznie wyposażane są w napędy. Gdy wybraliśmy inną i chcemy ją zautomatyzować, musimy się zdecydować, jaki rodzaj napędu będzie najlepszy.
Nowoczesne napędy zasilane prądem stałym działają cicho i sprawnie. Dzięki nim brama zostaje otwarta zaledwie w 30 sekund. Co więcej, niektóre modele mogą wyhamowywać jej ruch tuż przed całkowitym zamknięciem lub otwarciem. Większość nowoczesnych napędów ma wbudowane baterie. Awaria zasilania nie jest wówczas straszna. Brama przez jakiś czas będzie działać, nawet gdy dom zostanie pozbawiony prądu.
Kupując napęd, warto się upewnić, czy jego mechanizm ma sprzęgło bezpieczeństwa. Automatycznie odłącza ono zasilanie, gdy coś zablokuje bramę. W taki prosty sposób można uniknąć poważnego uszkodzenia siłownika.
Oprócz siłownika poruszającego bramą potrzebny jest układ sterujący. Rynek zdominowały napędy sterowane pilotem. Nic dziwnego, w końcu są najwygodniejsze. Bramę można wtedy otwierać z samochodu. Takie rozwiązanie docenia się zwłaszcza zimą, gdy nie trzeba opuszczać auta, aby na mrozie i śniegu otwierać bramę. Alternatywą dla pilotów są przełączniki klawiszowe mocowane na ścianie obok garażu. Nie są one bezpieczne, gdyż każdy, nawet osoba niepowołana, może z nich skorzystać. Wypierają je z rynku sterowniki kodowe. Aby za ich pomocą otworzyć bramę, na klawiaturze trzeba wystukać odpowiedni kod.
Uruchomiony napęd zwalnia blokadę rygla i brama się otwiera. Można też zamówić taką opcję napędu, że wraz z otwieraniem się bramy w garażu rozbłyśnie światło i zgaśnie po zamknięciu.
Dopełnieniem automatyki będzie system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem. Jest to wielosprężynowy układ, dzięki któremu brama w momencie zetknięcia z przeszkodą, na przykład maską samochodu, natychmiast się cofnie.
Co jednak zrobić, gdy napęd ulegnie awarii i bramy nie da się otworzyć? Należy wówczas dostać się do garażu, odłączyć siłownik i otworzyć lub zamknąć bramę ręcznie. Do pomocy będziemy mieli linkę ułatwiającą jej opuszczanie. Gorzej, gdy do garażu nie będzie można wejść inną drogą. Wówczas pozostaje wezwanie serwisu.

Uwaga! Do bram rozwieralnych stosuje się podobne siłowniki jak do rozwieralnych bram wjazdowych. Jednak nie wszystkie nadają się do montażu w garażach. Nie obejdzie się więc bez dokładnej konsultacji z firmą produkującą takie napędy.



Utrudnić wtargnięcie
Garaż to miejsce, które szczególnie wymaga solidnego zabezpieczenia antywłamaniowego. Po pierwsze, stoją tam samochody – ulubiony łup złodziei, a po drugie, przez garaż łatwo niezauważenie dostać się do domu. Oczywiście jeśli oba te obiekty są wzajemnie połączone.
Najprostszym i najtańszym zabezpieczeniem będzie dobry zamek antywłamaniowy klasy C. Zamawia się go razem z bramą. Później nie zawsze jest możliwość, żeby standardowy zamek wymienić na lepszy.
Niestety, łatwiej jest sforsować zamek tradycyjny niż otwierany pilotem. Sygnały wysyłane przez pilota mogą mieć prawie bilion kombinacji kodu. Trzeba się jednak liczyć z tym, że złodzieje nie próżnują i mają dostęp do bardzo nowoczesnej aparatury. Brama otwierana pilotem także więc nie jest w 100% bezpieczna.
Pomocny może się też okazać napęd z blokadą dociskową, który będzie przytrzymywał bramę w zamkniętej pozycji, gdy ktoś zechce ją podważyć od dołu.
Nie każdy złodziej będzie się chciał bawić w kasiarza Kwintę i dłubać przy zamku. Wielu z nich preferuje mniej subtelne metody i przecina bramę szlifierką kątową lub próbuje ją wypchnąć z prowadnic. Jak widać, o bezpieczeństwie garażu decyduje też solidność wykonania bramy i zamocowania prowadnic. Liczy się nie tylko brama garażowa. Trzeba również zadbać o to, by drzwi prowadzące do garażu lub z domu do garażu nie były z dykty.
Trzeba wybrać dobre drzwi antywłamaniowe klasy C. Ich ościeżnica musi zaś być solidnie zakotwiona w ścianie. Do takich drzwi konieczny też będzie bardzo dobry zamek, który zarygluje skrzydło w wielu punktach naraz. Trochę dla mody, trochę dla wygody
Najprostsze modele bram są wyposażone w zamek, klamkę i zestaw akcesoriów potrzebnych do montażu. Te droższe są wzbogacone o napędy. Za niestandardowe wersje wykończenia lub koloru oraz dodatkowe produkty trzeba płacić oddzielnie.
Kupiłeś bramę, kup coś więcej – taka idea przyświeca wielu producentom, którzy oprócz bram proponują wiele gadżetów usprawniających korzystanie z garażu.
Gdy tylko będzie nas stać, możemy dokupić lub zamówić wraz z bramą:
- kratki wentylacyjne – polecane do garaży nieogrzewanych. Usprawniają wymianę powietrza w takich pomieszczeniach;
- przeszklenia – szybki z tworzyw sztucznych nie tylko uatrakcyjniają wygląd bram, ale również wpuszczają nieco światła do garaży;
- kable przeciwoblodzeniowe – gdy zamontujemy je pod progiem, zimą nie będziemy musieli się bać, że lód lub zbity śnieg uniemożliwią otwarcie bramy;
- lampkę z czujkami ruchu – snop intensywnego światła padnie na podjazd przed garażem od razu, gdy ktoś się przed nim zjawi. Czujka wykrywająca nawet niewielki ruch sama uruchamia lampę i wyłącza ją, gdy ruch ustanie. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo (nagłe światło może zaalarmować domowników, że ktoś podchodzi do bramy) i komfort (nie musimy sami włączać i wyłączać oświetlenia przed garażem).

Ile miejsca przed bramą?

O tym, jaką bramę będziemy mogli wybrać, decyduje przede wszystkim długość podjazdu i odległość frontowej ściany garażu od ogrodzenia. Sprawdźmy, ile miejsca po otwarciu zajmują poszczególne bramy.

1. Brama rozwieralna dwuskrzydłowa – 1-1,5 m.

2. Brama uchylna – 0,5-1 m.

3. Brama segmentowa – nie zajmuje miejsca.

4. Brama rolowana – nie zajmuje miejsca.

BRAMA W CENTYMETRACH
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury bramy garażowe dla samochodów osobowych nie mogą przekraczać ustalonych wymiarów minimalnych. Brama nie może więc być węższa niż 230 cm i niższa niż 200 cm (w świetle otworu). Jeśli jednak ktoś chce w garażu parkować motor lub samochód osobowy o małych gabarytach, może zamontować bramę nieco węższą, o szerokości 180 lub 200 cm. Gdy zaś zdecydujemy się na szeroką bramę do garażu na dwa samochody, pamiętajmy, że jej szerokość nie powinna być mniejsza niż 480 cm. Mimo że przepisy tego nie nakazują, tak będzie najwygodniej.

OCIEPLENIE NIE ZAWSZE POTRZEBNE

Bramy garażowe, zwłaszcza rozwieralne, uchylne i segmentowe, są dostępne w dwóch opcjach – z ociepleniem i bez. Te drugie są oczywiście tańsze. W bramy izolowane trzeba wyposażać wszystkie garaże ogrzewane. Uniknie się w ten sposób drastycznych strat ciepła. Nie może ich również zabraknąć w nieogrzewanych garażach, które są połączone z budynkiem. Współczynnik przenikania ciepła U dla takich bram powinien wynosić nie więcej niż 2 W/(m²·K) (zazwyczaj kształtuje się na poziomie 1-1,7). Bramy bez pianki lub styropianu śmiało można polecić do garaży wolno stojących bez instalacji grzewczej.
Izolacyjność termiczna nieocieplonych bram rozwieralnych, uchylnych lub segmentowych wykonanych z drewna zazwyczaj jest na tyle dobra, że można je montować w garażach ogrzewanych i połączonych z budynkiem. Nie tylko materiał termoizolacyjny chroni przed utratą ciepła. Wiele zawdzięcza się też gumowym uszczelkom, które zatrzymują wilgoć i podmuchy zimnego powietrza. Uszczelki znajdują się na obwodzie bram uchylnych lub między segmentami bram segmentowych.

Uwaga! Ocieplenie w bramach garażowych nie tylko odpowiada za zmniejszenie strat energii. Materiał termoizolacyjny zwiększa sztywność konstrukcji, obniża jej podatność na wgniecenia, a także zatrzymuje hałas (choć w przypadku garaży izolacyjność akustyczna schodzi na dalszy plan).

BRAMA NIE SAMA

Garaż to nie tylko miejsce parkowania samochodu. Często mieści się tam niewielki warsztat, regały z narzędziami, sprzęt ogrodniczy. Przebywając na zewnątrz domu, wielokrotnie zaglądamy do garażu. Wchodzenie przez bramę nie jest wygodne, a pozostawianie jej otwartej może kusić złodziei. Dla wygody można więc obok bramy zamontować frontowe drzwi prowadzące do garażu. Oferują je producenci bram, na specjalne zamówienie.
Jest również możliwość zakupu dużej bramy uchylnej, a nawet segmentowej, z wbudowanymi drzwiami serwisowymi. Jest to rozwiązanie polecane głównie do garaży wolno stojących. Takie drzwi stają się jedyną deską ratunku w sytuacji, gdy zepsuje się napęd i bramy nie da się otworzyć. Dzięki nim będzie można wejść do środka, by dokonać niezbędnych napraw.

Drzwi do garażu mają identyczny wygląd jak brama.

Drzwi serwisowe umożliwiają wchodzenie do garażu bez konieczności otwierania całej bramy.

SZERZEJ CZY WIĘCEJ?
Coraz więcej garaży projektowanych jest na więcej niż jeden samochód. Inwestor staje wtedy przed dylematem, czy wybrać jedną szeroką bramę, czy dwie węższe.
Bramy szerokie są ciężkie i niezbyt łatwe do otwierania, jeśli nie wyposaży się ich w napęd. Szczególnie siłownik do dużej bramy uchylnej musi mieć zwiększoną moc, aby dać radę poruszać 150-kilogramowy ciężar. Rozumie się samo przez się, że będzie droższy od normalnego, który przewidziany jest dla bram o powierzchni nieprzekraczającej 10 m². Jednak i tak zapłacimy mniej niż za dwa oddzielne napędy do dwóch mniejszych bram.
Zaletą szerokich bram segmentowych jest to, że zapewniają lepszą ochronę przed ucieczką ciepła z ogrzewanych garaży niż dwie węższe bramy.
Odwrotna zasada dotyczy bram uchylnych. W ich przypadku w trosce o oszczędność energii lepiej jest zastosować dwie bramy. Dwie bramy rozdziela murowany słupek. Jest to wyjątkowo niewygodna zawalidroga, która komplikuje wjeżdżanie i wyjeżdżanie z garażu. Niestety, nie da się z niego zrezygnować, bo stanowi oparcie dla prowadnic bramy. Dwie mniejsze bramy segmentowe są droższe od jednej szerokiej. Zasada ta nie odnosi się do bram uchylnych. Tu sytuacja jest odwrotna.


Nowoczesne siłowniki mają mechanizm bezpieczeństwa. Cofną bramę, gdy trafi ona na przeszkodę.

Duża brama uchylna wymaga zastosowania siłowników o większej niż zwykle mocy.

Jeśli podjazd do garażu nie jest wystarczająco duży, wjazd do jednej z dwóch bram może być trudny. Manewry komplikuje rozdzielający je słupek.

Dzięki wymiennym bateriom napęd będzie działał nawet wówczas, gdy nastąpi awaria zasilania.

RAMY GARAŻOWE - PRZEGLĄD

Bramy rozwieralne dwuskrzydłowe od 1208 do 12 890 zł

LEGENDA
Wymiary: podajemy w kolejności szerokość x wysokość 

























































Poznaj swoją przyszłość

Jedna z najlepszych wróżek w Polsce Wróżka Mira Elżbieta Sobczyk odpowiada na pytania na swoim Facebooku  lub przez e-mail. Problemy ze zdrowiem lub w sprawach "miłosnych" ? A może interesują Cię kwestie finansowe?  Sprawdź swoją przyszłość. Jej odpowiedzi pomogły już tysiącom ludzi w Polsce. Można się z nią skontaktować Jej profil na Facebooku lub http://twojawrozka24.pl
Podobne posty