Napędy do bram garażowych


Elektrycznie otwierana brama do garażu już dawno przestała być przejawem snobizmu. Dziś żaden nowoczesny budynek nie może się obejść bez tego typu usprawnień. Dowiedzmy się więc, jak wybrać najlepszy napęd i dobrać go do rodzaju bramy.

apęd to niewielkie urządze­nie, zazwyczaj podwieszone pod sufitem garażu. Mimo że prezentuje się niepozor­nie, może kosztować nawet tyle co brama, którą ma poruszać, zwłaszcza jeśli wzbogaci się go o różne ponadstandardowe funkcje. Napęd śmiesznie tani mo­że z kolei nie radzić sobie z wielkością naszej bramy lub szybko odmówić współpracy. Wybór napędu powinniśmy zatem dobrze przemyśleć, by nie żałować wydanych pieniędzy.



Napędy pasują zazwyczaj do bram różnych producentów.
Autor: HÖRMANN

Pęd do napęduNajkorzystniej jest kupić napęd razem z bramą. Sprzedawca pomoże w dopasowaniu obu tych elementów i wszystkie prace monterskie prze­biegną jednocześnie. Często jednak wydatki na budowę domu są tak ogromne, że na początek trzeba rezygnować z pewnych luksusów. O ile więc brama musi być, o tyle kupno napędu można odsunąć na dalszy plan. Przychodzi jednak moment, gdy jego brak zaczyna coraz bardziej doskwierać. Odczuwa się to szczególnie jesienią i zimą, gdy w chłodny, śnieżny lub deszczowy dzień nie chce się opuszczać samochodu, by umożliwić wjazd do garażu. Tęskni się wtedy za pilotem, który jak magiczna różdżka sprawi, że elektryczny napęd otworzy bramę i włączy światło w garażu. Rola napędu nie musi się kończyć na otwieraniu i zamykaniu. Po wzbogaceniu go o dodatkowe akcesoria zwiększy bezpieczeństwo obsługi bramy i uczyni ją trudniejszą do sforsowania przez włamywaczy.


Napędy montują zazwyczaj autoryzowane ekipy. Są jednak i takie modele, które można instalować samodzielnie.
Autor: HÖRMANN
W przypadku bramy segmentowej lub uchylnej, a także rozwieralnej, napęd musi być usytuowany centralnie w stosunku do niej.
Autor: FAAC

Najważniejsze w napędzieWybierając napęd, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, jaką ma siłę ciągnięcia i pchania. Najsłabsze modele osiągają około 400 N. Najmocniejsze, które można stosować do dużych i ciężkich bram – nawet 1200 N. Ważna jest również prędkość przesuwu, podawana w cm/s. Zazwyczaj wynosi ona około 12 cm/s. Im większa, tym brama szybciej się otwiera i zamyka. Czas otwierania wynosi przeważnie od 15 do 30 s. Jeśli napęd jest stero-wany drogą radiową  (za pośrednictwem pilota), to – o ile to możliwe – upewnijmy się, czy działa na częstotliwości zarezerwowanej dla tego typu urządzeń, a więc na 433,92 MHz. Jeżeli jest inaczej, odbiornik może odbierać fałszywe sygnały wysyłane na przykład przez nadajniki CB i otwierać bramę w niespodziewanych momentach. Dobry napęd powinien też mieć funkcję regulacji siły. Monterzy ustawiają ją bowiem na najwyższy poziom i napęd niepotrzebnie szybciej się zużywa.
Kupując napęd, warto sprawdzić, czy wózek jezdny z ramieniem jest poruszany za pomocą łańcucha, czy paska zębatego. Ta druga me­toda gwarantuje cichszą pracę napędu. Łań­cuch trzeba ponadto często smarować, co jest niewygodne. Smar może zresztą skapy-wać później na dach samochodu. Uwaga! Kupując tradycyjny napęd z szyną, upewnijmy się, jaka będzie jego całkowita długość (szyna plus siłownik z modułem sterującym) oraz jakiej wolnej przestrzeni pod sufitem wymaga. Nadproże garażu może się bowiem okazać zbyt niskie na potrzeby danego napędu, a na środku sufitu są jakieś elementy utrudniające instalację długiej szyny.

Jak dobrać napęd do bramy?Napęd dobiera się do rodzaju, wielkości i ciężaru bramy. Te trzy informacje umożliwią sprzedawcy dobranie modelu najkorzystniejszego dla nas. Oto, jak rodzaj bramy wpływa na rodzaj napędu:
-segmentowa górna – do takiej bramy pa­-sują wszystkie typy napędów. Podwiesza się je pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem za pośrednictwem ruchomego ramienia;
-segmentowa boczna – można tu zastosować standardowy napęd, taki jak do bramy segmentowej górnej, z tym że montuje się go tuż nad nadprożem lub na którejś z bocznych ścian. Musi być wyposażony w specjalne ramię umożliwiające ciągnięcie tego rodzaju bramy. Powinien się też odznaczać większą siłą ciągnięcia i pchania. Są również specjalne napędy do bocznych bram segmentowych, których segmenty mają kształt desek, a nie szerokich paneli. Napęd taki jest przymocowany do bramy i umożliwia poruszanie jej po prowadnicy zainstalowanej na ścianie oraz nadprożu;
-segmentowa na dwa samochody – wykorzystuje się tu standardowy model napędu, jednak o większej sile ciągnięcia i pchania. Zazwyczaj przekracza ona 1000 N;
-uchylna – do takich bram wykorzystuje się przeważnie tradycyjne napędy, które wyposaża się w odpowiednie ramię. Są również specjalne napędy tylko do tego typu bram. Nie podwiesza się ich pod sufitem, lecz montuje na skrzydle bramy od strony garażu. Siłownik jest połączony z metalowym prętem podłączonym do mechanizmu poruszają­cego bramę. Po uruchomieniu napędu siłownik, obracając się na pręcie, przekręca bramę i unosi ją do góry;
-uchylna na dwa samochody – napęd do takiej bramy powinien mieć większą siłę ciągnięcia i pchania niż do zwykłej uchylnej. Można też zastosować dwa napędy mocowane do bramy – po jednym przy każdym z boków. Muszą być one jednak perfekcyjnie zsynchronizowane. Siła każdego musi być identycznie ustawiona;
-rozwieralna – takie bramy zazwyczaj pozostawia się bez automatyki. Można jednak wyposażyć je w napęd. Będzie to model tradycyjny, do którego trzeba dokupić specjalne ramiona, które będą ciągnąć i pchać skrzydła. Nadają się one jednak do bram, których szerokość nie przekracza 2,8 m. Do rozwieralnych można ewentualnie zastosować niektóre rodzaje napędów przeznaczonych do bram ogrodzeniowych. Będą otwierać bramę na zewnątrz. Mogą one jednak zawężać nieco wjazd, gdyż montuje się je do ścian garażu. Przed zakupem takiego napędu koniecznie trzeba się skonsultować z doradcą technicznym jego producenta lub autoryzowaną ekipą monterską. Pomogą oni ustalić, czy taki napęd będzie mógł współpracować z naszą bramą. Dobiera się go do długości skrzydeł (maksymalnie 2,5 m) i ich masy (maksymalnie 250 kg).


Siłowniki napędów przeważnie są połączone z modułami sterującymi i wyposażone w lampę.
Autor: KRISPOL
Napędy są wyposażone w linkę, która umożliwia ich odłączenie w razie awarii prądu. Po jej pociągnięciu bramę można obsługiwać ręcznie.
Autor: NICE

Więcej niż napędNapęd można wyposażyć w wiele dodatkowych funkcji, które usprawnią jego działanie oraz zwiększą bezpieczeństwo obsługi i ochronę przeciwwłamaniową. Oto najważniejsze z nich:
-zewnętrzny mechanizm odblokowujący – umożliwia on otworzenie bramy z zewnątrz, gdy napęd się popsuje lub zabraknie prądu.
Pełni więc taką samą funkcję jak linka odblokowująca, tyle że wybawia nas z opresji, gdy stoimy przed garażem. Jeśli zdecydujemy się wzbogacić napęd o taką funkcję, upewnijmy się, czy umożliwia ona również zamknięcie awaryjnie otwartej bramy. Nie warto się na nią decydować, jeżeli do garażu prowadzą z zewnątrz także drzwi;
-fotokomórki – montuje się je po bokach otworu garażowego. Zatrzymują awaryjnie napęd, gdy ktoś lub coś znajdzie się przypadkiem na trasie ruchu bramy i przerwie strumień światła przez nie emitowany. Zapewniają większe bezpieczeństwo i chronią siłownik napędu przed zbytnim przeciążeniem. Gdyby bowiem podczas zamykania brama natrafiła na nieprzewidzianą przeszkodę, siłownik wciąż by pracował i próbował domknąć bramę;
-sprzęgło bezpieczeństwa – wyłącza napęd, gdy brama zetknie się z czymś, co stoi na jej drodze. Podobnie jak fotokomórki chroni przed wypadkiem lub uszkodzeniem, na przykład samochodu;
-listwa bezpieczeństwa – działa podobnie jak fotokomórka. Instaluje się ją w progu wjazdu do garażu. Przerywa działanie napędu, gdy ktoś na nią nastąpi lub najedzie;
-zasilanie awaryjne – do niektórych napędów można dokupić system zasilania awaryjnego. Dzięki niemu, gdy zabraknie prądu, energię dostarczą napędowi akumulatory;
-funkcja łagodnego rozruchu i hamowania – zapewnia płynny ruch bramy. Oszczędza napęd oraz mechanizm prowadzenia bramy;
-włącznik zewnętrzny lub wewnętrzny – zamiast lub oprócz pilota do otwierania bramy może służyć włącznik montowany od strony garażu lub na ścianie zewnętrznej. W tym drugim przypadku musi to być włącznik kodowy, który uniemożliwi sterowanie bramą osobom niepowołanym. Żeby brama się otworzyła i zamknęła, trzeba na klawiaturze wystukać właściwy kod. Włączniki takie są najczęściej podświetlane, aby ułatwić obsługę wieczorem i nocą. Są i takie, które uruchamiają bramę, gdy zbliży się do nich tak zwany klucz elektroniczny;
-blokada dociskowa (automatyczne ryglowanie) – funkcja taka chroni przed włama­niem do garażu. Brama, zamykając się, jest bowiem natychmiast ryglowana. Bolce ryglujące wchodzą w otwory w prowadnicach bramy i uniemożliwiają otwarcie. Na nic zda się podważanie bramy lub próby jej wypchnięcia;
-zewnętrzny reflektor – mocuje się go przed garażem, tuż nad bramą. Uruchamia się go pilotem, aby wieczorem lub nocą oświetlić sobie podjazd. Reflektor można zaprogramować również tak, że będzie się on włączał zawsze, gdy brama się otwiera.



Pilota, aby zawsze był pod ręką, można wkładać do specjalnego uchwytu montowanego w samochodzie.
Autor: NICE
Niektóre moduły sterujące umożliwiają tylko częściowe otwarcie bramy w celu przewietrzenia garażu.
Autor: Grzegorz Otwinowski
Bateria solarna i akumulator uniezależniają napęd od sieci elektrycznej.
Autor: HÖRMANN





Piloty do sterowania napędami mogą mieć zmienny kod, dzięki czemu trudno będzie go przechwycić złodziejom za pomocą specjalnego urządzenia.
Autor: MARANTEC
Piloty do sterowania napędami mogą mieć zmienny kod, dzięki czemu trudno będzie go przechwycić złodziejom za pomocą specjalnego urządzenia.
Autor: WIŚNIOWSKI
Bramy można otwierać nie tylko za pomocą pilota, ale również włącznika kodowego.
Autor: HÖRMANN




Fotokomórki, listwa lub sprzęgło bezpieczeństwa uchronią samochód przed przytrzaśnięciem przez zamykającą się bramę.
Autor: HÖRMANN
Napędy do bram uchylnych mocowane do ich skrzydła nie zajmują miejsca pod sufitem, tak jak napędy tradycyjne.
Autor: TELCOMA
Im wyższa jest brama garażowa, tym dłuższa będzie szyna napędu.
Autor: SIEBAU


Do bram segmentowych bocznych, zbudowanych z wąskich desek, stosuje się specjalny rodzaj napędów. Przesuwa on bramę wzdłuż prowadnicy z zębatką.
Autor: RUNDUM MEIR

Daleko od sieci
Jak zamontować automatykę w garażu wolno­ stojącym, do którego nie podciągnięto prą­du? Wybawieniem są napędy zasilane akumulatorami, które wystarczają na 40-60 dni, a ładuje się je przez jedną noc. W sprzedaży są także napędy z bateriami solarnymi, które mocuje się na ścianie zewnętrznej lub na dachu garażu.

Jak jest zbudowany?Mówiąc „napęd”, mamy na myśli cały zestaw elementów potrzebnych do poruszania bramą. Jego sercem jest siłownik, który wprawia w ruch ramię (zwane też drążkiem popychowym). Ramię jest zamocowane do skrzydła i może je ciągnąć w celu otworzenia lub popychać, żeby się zamknęło. Jest ono połączone z tak zwanym wózkiem, który porusza się po szynie jezdnej i jest napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym. Pracą siłownika kieruje moduł sterujący (centralka) zazwyczaj połączony z nim w jedną całość. Jest to urządzenie kontrolujące pracę napędu. Moduł ma panel, na którym znajduje się włącznik i wyłącznik lub również klawiatura do programowania funkcji napędu. Bardzo często moduł ma wbudowaną lampkę, która zapala się po otworzeniu bramy i świeci przez kilka minut lub dłużej (w niektórych modelach czas świecenia można regulować). Moduł sterujący zazwyczaj znajduje się na końcu szyny jezdnej podwieszonej do sufitu lub przymocowanej do ściany garażu za pośrednictwem specjalnych wieszaków. Nowoczesne napędy mogą mieć moduł sterujący oddzielony od siłownika. Da się go wówczas umieścić w bardziej poręcznym miejscu, na przykład na bocznej ścianie garażu, w pobliżu gniazda elektrycznego. W większości sprzedawanych modułów sterujących są wbudowane odbiorniki radiowe, dzięki którym bramę otwiera się przy użyciu pilota. Ramię lub wózek jezdny jest zawsze wyposażony w linkę umożliwiającą awaryjne odblokowanie napędu. Przydaje się ona wówczas, gdy podczas awarii siłownika lub braku prądu chcemy otworzyć albo zamknąć bramę. Uwaga! Kupując napęd, upewnijmy się, co zawiera zestaw. Może się bowiem okazać, że nie będzie w nim szyny jezdnej lub odpowiedniego ramienia do naszej bramy.


Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki



Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki


Rolowane od razu z napędem
Bramy rolowane są zawsze sprzedawane z napędem wbudowanym w mechanizm nawijający. Napęd taki można wymienić, gdy ulegnie zepsuciu. Najlepiej skontaktować się w tej sprawie z firmą, która wyprodukowała bramę. Nowy napęd dobiera się do masy bramy i średnicy wałka nawijającego.

Napędy tańsze i droższe
Napędy do niedużych bram segmentowych górnych kosztują już od 670 zł. Najtańsze napędy o sile ciągnięcia i pchania do 1000 N kosztują około 1000 zł. Te, których sterownik jest oddzielony od mechanizmu ciągnącego bramę – 690-1400 zł, droższe modele 1100-2000 zł. Napędy do bram rozwieralnych (siłowniki ogrodzeniowe) kosztują do 5000 zł.
Akcesoria do napędów:
-specjalne ramię do poruszania bram uchylnych – 50-60 zł;
-zasilanie awaryjne z kompletem akumulatorów – około 500 zł;
-zewnętrzny mechanizm odblokowujący z oddzielnym kluczem – 130-530 zł;
-zewnętrzny mechanizm odblokowujący współpracujący z istniejącym zamkiem – 30- 100 zł;
-fotokomórki – komplet (2 sztuki) 100-200 zł;
-zestaw akumulatorów – około 500 zł;
-pilot – 70-100 zł;
-odbiornik – 145-230 zł.

Poznaj swoją przyszłość

Jedna z najlepszych wróżek w Polsce Wróżka Mira Elżbieta Sobczyk odpowiada na pytania na swoim Facebooku  lub przez e-mail. Problemy ze zdrowiem lub w sprawach "miłosnych" ? A może interesują Cię kwestie finansowe?  Sprawdź swoją przyszłość. Jej odpowiedzi pomogły już tysiącom ludzi w Polsce. Można się z nią skontaktować Jej profil na Facebooku lub http://twojawrozka24.pl
Podobne posty