Brama na miarę


Brama garażowa strzeże nie tylko auta. Gdy garaż mieści się w domu, broni także dostępu do jego wnętrza. Dobrze więc, gdy jest trwała, chroni przed utratą ciepła i pasuje do elewacji domu oraz jego wykończenia. Nie można też zapomnieć, że musi się wygodnie otwierać oraz niezawodnie działać.


Wybór bramy wymaga ze względów praktycznych i estetycznych należytej uwagi. Trzeba bowiem zdecydować, czy kupić najprostszą i z czasem lepiej ją wyposażyć (albo wymienić), czy też od razu zainwestować więcej i kupić bramę ze średniej lub górnej półki. Przy jej wyborze często dochodzi do niezbyt udanych kompromisów – brama jest zwykle kupowana pod koniec budowy, gdy wydatki rosną lawinowo. Dlatego warto wiedzieć, w jaką zainwestować, by kupić produkt jak najbardziej odpowiadający oczekiwaniom.









Ile miejsca na bramę?


Typowa brama rozwieralna ma zazwyczaj skrzydła szerokości­ 1-1,5 m i wysokości 2-2,2 m. Tyle miejsca, ile wynosi szerokość skrzydła, potrzebna na podjeździe, by bramę otworzyć. Oczywiście te wymiary mogą być inne, gdy brama jest robiona na zamówienie. W przypadku bram rozwieralnych konstrukcja nie ogranicza ich wymiarów
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki


Bramy uchylne standardowo mają szerokość nieprzekraczającą 3 m i wysokość nie większą niż 2,3 m. Takie wymiary gwarantują swobodny wjazd jednego samochodu. Kupić można również bramy szersze, te do garaży dwustanowiskowych mają nawet 5 m szerokości. Znajdują się jednak tylko w ofertach niektórych firm. Do tego, by bramę można było otworzyć, potrzeba około 50 cm przed garażem
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki


Bramy segmentowe górne mogą mieć szerokość od 2 do 5 m (czyli można je instalować również w garażach dwustanowiskowych) oraz wysokość od 1,9 do nawet 3 m. Wymiary bram segmentowych bocznych są mniejsze niż górnych. Tego typu bramy mają szerokość maksymalnie 3 m i wysokość 2-2,3 m. Takiej bramy nie można więc zainstalować w garażu na dwa samochody. Nie potrzeba za to miejsca przed garażem, by ją otworzyć
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki



Bramy rolowane mogą mieć szerokość od 1,8 do 5 m oraz wysokość do 2,3 m. Dlatego nadają się do zamykania garaży na dwa samochody. Do ich otwierania i zamykania nie jest potrzebne miejsce na podjeździe. Warto wiedzieć, że w otworach o nietypowym kształcie można montować bramy rolowane lub segmentowe
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki
Istotne jest jednak również to, ile miejsca brama zajmuje... w garażu. W ogóle nie potrzebują go dwa typy bram – rozwieralne i rolowane. Niestety wymagania bram uchylnych i segmentowych są pod tym względem o wiele wyższe. Prowadnice zamocowane pod sufitem garażu (albo na jego bocznej ścianie) zajmują sporo miejsca – obniżają garaż nawet o 40 cm lub o tyle go zwężają. To, niestety, sporo. Może się okazać, że po „utracie” tych centymetrów do garażu będzie można wjechać tylko ze złożonymi lusterkami bocznymi albo już zawsze trzeba będzie dopasowywać szerokość czy wysokość pojazdu do wielkości garażu. Kłopotliwy będzie też montaż oświetlenia – w przypadku bramy chowającej się na sufit, w garażu można mieć tylko oświetlenie boczne. Natomiast brama boczna uniemożliwia jakiekolwiek zagospodarowanie ściany, na której jest zamontowana.
Najprostsza, ale nie najgorsza
Kiedyś obowiązujący był tylko ten model bram – rozwieralne dwuskrzydłowe, przypominające wielkie drzwi. Mają one również podobną do drzwi konstrukcję – ościeżnicę i skrzydła zawieszone na zawiasach. Przeważnie są z drewna sosnowego lub świerkowego, rzadziej – z dębowego. Tak samo jak drzwi mają konstrukcję płycinową, czyli ramę wypełnioną płycinami z drewna lub ze sklejki, albo – podobnie jak drzwi antywłamaniowe – ramową (drewniana lub stalowa rama jest obłożona drewnem lub blachą stalową). Dziś takie bramy są montowane coraz rzadziej, choć wciąż można je kupić lub zamówić. Nadają się do montażu w otworach o nietypowych rozmiarach – a to dlatego, że bramy rozwieralne są najczęściej wytworem warsztatów rzemieślniczych. Zamówienie tam takiej bramy na pewno będzie tańsze niż zlecenie wykonania jej na wymiar u producenta bram seryjnych. Bramy rozwieralne są montowanerównież tam, gdzie liczy się ich szczególny wygląd. Trudno sobie wyobrazić stylowy budynek z przemysłowo wyprodukowaną bramą garażową o nowoczesnym wzornictwie. Dlatego garaże przy adaptowanych wiejskich siedliskach, domach góralskich oraz innych budynkach o stylizowanej, tradycyjnej architekturze zazwyczaj mają bramy rozwieralne dwuskrzydłowe. Czasami powstały one jako realizacje indywidualnego projektu i są przykładami rzemiosła artystycznego.



Gdy dom jest stylizowany na wiejską chatę i kryty strzechą, trudno sobie wyobrazić, by garaż zamykała inna brama niż rozwieralna, przypominająca dawne wrota do stajni
Autor: Andrzej Szandomirski
Tam, gdzie na podjeździe jest wystarczająco dużo miejsca, garaż może zamykać brama uchylna
Autor: Andrzej Szandomirski
Drewniana brama dopasowana do domu w stylu góralskim może być interesującym przykładem rzemiosła – stolarskiego i kowalskiego. Płycinowe wrota są ozdobione frezowanymi motywami i dekoracyjnymi okuciami
Autor: Wiktor Greg



Mechanizm bramy uchylnej stanowią przymocowane do ścian lub sufitu prowadnice, w których poruszają się rolki
Autor: Mariusz Bykowski
Brama segmentowa wykończona lakierem w kolorze stalowym doskonale pasuje do nowoczesnej elewacji, natomiast brązowa z przetłoczeniami – do garażu o stylowej architekturze
Autor: Andrzej Szandomirski

Autor: Wiktor Greg



Bramy rolowane nie zajmują miejsca zarówno w garażu, jak i przed nim. Nie należą jednak do najtańszych – zawsze są wyposażone w napęd elektryczny
Autor: HEROAL
Bramy rolowane nie zajmują miejsca zarówno w garażu, jak i przed nim. Nie należą jednak do najtańszych – zawsze są wyposażone w napęd elektryczny
Autor: Andrzej Szandomirski
W niewielkim garażu liczy się każdy centy-metr powierzchni – nawet ściany można wykorzystać, jednak tylko pod warunkiem że nie będą one zajęte przez bramę
Autor: Andrzej Szandomirski
Popularna i lubiana
Najczęściej są instalowane (o ile warunki na to pozwalają) bramy uchylne. Ich konstrukcję stanowi rama drewniana lub stalowa obłożona ocynkowaną blachą stalową­ pokrytą poliestrem, rzadziej – drewniane deski lub listwy przymocowane do poszycia ze sklejki. Mogą mieć również konstrukcję płytową, na którą składa się płyta stalowa usztywniona płaskownikami z tego samego materiału. Ta konstrukcja jest obłożona stalową blachą ocynkowaną i pokrytą poliestrem. Bramy uchylne poruszają się po stalowych prowadnicach umieszczanych na ścianach garażu lub podwieszonych pod sufitem. Po prowadnicy przesuwają się rolki umożliwiające ruch bramy. Aby całą operację otwierania i zamykania bramy można było przeprowadzać bez użycia siły (brama jest dość ciężka, więc popchnięcie jej w górę mogłoby sprawiać kłopot osobom o mizernej posturze), mechanizm jest wyposażony w sprężyny ułatwiające ruch bramy. Łatwo się więc otwierają, dzięki ich prostej konstrukcji montaż nie zajmuje dużo czasu, a cena bram pozostaje w korzystnej relacji do jakości. Trzeba jednak pamiętać, że gdy się je otwiera, dolna część wysuwa się poza obrys garażu. Nie jest to więc brama polecana, gdy na podjeździe jest mało miejsca. Nie będzie się również nadawała do niskich garaży, gdyż jej montaż obniża jeszcze tę wysokość. Jednak mimo tych ograniczeń bramy te są chętnie kupowane, bo łatwo je zamontować (nawet samodzielnie), są też zwykle niezawodne w działaniu.
Udoskonalona
Ulepszoną wersją bramy uchylnej jest brama segmentowa. Jest rzadziej kupowana niż uchylna, przewyższa ją w jednym – nie potrzeba miejsca przed garażem, by ją zamknąć czy otworzyć. Nadaje się więc tam, gdzie podjazd jest bardzo mały i trzeba ustawiać samochód tuż przed garażem. Jest zbudowana z segmentów wzmocnionych na krawędziach i wyposażonych w uszczelki zabezpieczające przed przedostawaniem się wody. Segmenty są połączone zawiasami pozwalającymi bramie zginać się podczas otwierania i zamykania. Brama segmentowa może być górna albo boczna. Segmenty bramy górnej poruszają się na rolkach w prowadnicach przymocowanych do ścian bocznych i sufitu garażu. Po otwarciu brama chowa się więc pod sufitem. Brama boczna otwiera się na jedną ze ścian garażu – prowadnica jest umieszczona w dolnej części otworu i ściany, co może sprawiać kłopot podczas jej użytkowania. Taka prowadnica jest narażona na zabrudzenia prowadzące do jej zatkania, na przykład błotem, zlodowaciałym śniegiem lub zamarzniętą wodą. Dlatego mając bramę boczną, trzeba zwracać baczną uwagę na stan prowadnicy.
Najdroższa,  bo najwygodniejsza
Taka jest brama rolowana. Zasada jej działania przypomina rolety­ okienne. Sama brama jest zbudowana z wąskich profili metalowych (aluminiowych lub stalowych). Mają one elastyczne połączenia umożliwiające zwinięcie bramy w ciasny rulon nawinięty na wał. Może on być umieszczony wewnątrz garażu, pod sufitem, lub na zewnątrz – przy nadprożu otworu. Wtedy jednak musi być w kasecie przypominającej tę, w którą zwijają się rolety okienne chroniącej mechanizm przed deszczem. Dzięki swojej konstrukcji brama rolowana zajmuje naprawdę
mało miejsca. Jest wygodna, bo zazwyczaj jest sprzedawana w komplecie z napędem elektrycznym. Sprawdzi się wszędzie tam, gdzie brakuje miejsca – zarówno
na podjeździe, jak i w garażu.
Materiały na bramy
To drewno, metal oraz tworzywa sztuczne – stosowane w różnych konfiguracjach. Bramy rozwieralne są najczęściej z drewna (jest nim obłożona drewniana lub metalowa rama). O tym, czy będą to drewniane płyciny, czy listwy, decyduje konstrukcja wrót. Drewno, z którego robione są bramy garażowe, powinno być nie tylko pomalowane lub polakierowane, ale również zabezpieczone wcześniej przed grzybami i owadami tak jak drewno na więźbę dachową. Można też kupić wrota garażowe obłożone blachą stalową. Jest ona lakierowana proszkowo lub pokrywana poliestrem. Z takich samych materiałów są produkowane bramy uchylne. Do produkcji bram segmentowych rzadko jest używane drewno. Ramę segmentów tworzą profile ze stali ocynkowanej, a ich poszycie to stalowa blacha lakierowana proszkowo, pokryta poliestrem lub wykończona okleiną drewnopodobną. Do rzadkości można zaliczyć modele o poszyciu z desek lub listewek naklejonych na sklejkę. Tak wykończona brama jest także cięższa od metalowej. Wyłącznie z metalu są zrobione bramy rolowane. Ich profile są wykonane z aluminium lub ze stali, metal zaś jest polakierowany proszkowo lub pokryty poliesterem. Tworzywa sztuczne są używane najczęściej jako materiały ociepleniowe. Inwestorzy często zadają sobie pytanie: czy brama powinna być ocieplona, czy też można z tego zrezygnować? Generalna zasada jest taka – jeśli garaż łączy się z domem, – brama powinna mieć termoizolację. Jeżeli zaś jest wolno stojący – ocieplenie nie jest konieczne. Trzeba też pamiętać, że bramy z drewna nie potrzebują ocieplenia (ze względu na walory termoizolacyjne tego materiału). Bramy rozwieralne bywają ocieplone styropianem lub pianką polietylenową, uchylne najczęściej styropianem. W bramach segmentowych o konstrukcji ramowej jako materiał izolacyjny jest używana pianka poliuretanowa. Stanowi ona również wypełnienie profili, z których są robione bramy rolowane.
Brama z napędem
Coraz częściej instaluje się bramy garażowe z napędem. Czy to wpływ mody, czy pogoń za wygodą? Czynnikiem decydującym jest tu wygoda. Zainstalowanie napędu do bramy pozwala uniknąć wielu niewygód – konieczności wychodzenia z samochodu, gdy pada deszcz lub śnieg, poruszania dość ciężką bramą itp. Napędy do bram rozwieralnych to bardzo rzadko spotykane rozwiązanie, za to bramy rolowane sprzedawane są z nim w komplecie. Nie ma problemu z napędem do bram uchylnych i segmentowych. Napędy dobiera się do typu i wielkości bramy oraz jej ciężaru. W skład takiego mechanizmu wchodzi siłownik, układ sterujący, bateria podtrzymująca zasilanie oraz pilot. Warto również wyposażyć napęd w system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem, natychmiast zatrzymujący bramę, gdy zetknie się ona z przeszkodą. Można od razu kupić bramę z napędem, ale jeśli stan finansów na to nie pozwala, nie ma problemu z dokupieniem potrzebnych urządzeń później. Trzeba jednak pamiętać o tym, że do ich zainstalowania potrzebne jest miejsce – po otwarciu bramy musi za nią pozostać od 0,5 do 1 m wolnej przestrzeni. Jest ona potrzebna do montażu siłownika i pozostałych akcesoriów.

Do zainstalowania sterowanego pilotem napędu podnoszącego ocieploną bramę segmentową potrzeba przynajmniej 0,5 m wolnego miejsca – między stelażem bramy a tylną ścianą garażu
Autor: Mariusz Bykowski

Modne i wygodne dodatki



Drzwi w bramie to rozwiązanie stosowane wtedy, gdy z garażu nie ma bezpośredniego przejścia do domu. Takie drzwi są niewątpliwie przydatne, jeśli garaż jest wolno stojący (stanowią wejście awaryjne, gdy nastąpi awaria bramy) oraz jeżeli pomieszczenie to służy również jako magazyn sprzętów ogrodniczych czy akcesoriów hobbystycznych. Dzięki nim każdy spacer po grabie nie musi się kończyć otwieraniem bramy
Autor: HÖRMANN
Lampa z czujnikiem ruchu często jest montowana przed wejściem do domu, ale przyda się też nad garażem. Czujnik w lampie, gdy wykryje ruch, włącza ją, a po jakimś czasie wyłącza, dzięki czemu światło zapala się wtedy, gdy jest potrzebne. Warto jednak ustawić czujnik tak, by reagował na ruch na wysokości dachu auta i tułowia dorosłego człowieka – inaczej zwierzęta, nawet tylko gościnnie odwiedzające ogród (na przykład kot sąsiadów), będą niepotrzebnie uruchamiały lampę
Autor: WIŚNIOWSKI
Brama może mieć na przykład przeszklenia – można o nich pomyśleć, gdy garaż pozbawiony jest okien. Przeszklenia są z tworzywa (akryl lub poliwęglan) grubości od 4 do 16 mm. Może być ono przezroczyste lub matowe. Warto jednak pamiętać, że nie wpada przez nie tyle światła, by w garażu można było pracować bez dodatkowego oświetlenia. Są za to niewątpliwie wizjerem dla złodzieja, który może przez nie zapoznać się z zawartością garażu i jego topografią. Zresztą podobne niebezpieczeństwo niesie ze sobą montaż okien w garażu
Autor: Andrzej Szandomirski


Zamek montowany w bramie fabrycznie jest wystarczającym zabezpieczeniem przed włamaniem, gdy dom i garaż są chronione alarmem
Autor: Mariusz Bykowski
Bramę do garażu przylegającego do domu warto wyposażyć w samoczynny rygiel antywłamaniowy
Autor: Mariusz Bykowski



Dwustanowiskowy garaż może być zamknięty jedną bramą o podwójnej szerokości lub dwiema otwierającymi się niezależnie
Autor: Andrzej Szandomirski
Dwustanowiskowy garaż może być zamknięty jedną bramą o podwójnej szerokości lub dwiema otwierającymi się niezależnie
Autor: Andrzej Szandomirski

Samochód i dom za bezpieczną bramą
Bramy garażowe wyposażane są przez producentów w zamki z klamką obrotową i ryglem, który zazwyczaj automatycznie zatrzaskuje się po zamknięciu. Jednak to rozwiązanie nie gwarantuje bezpieczeństwa – chyba że drzwi między domem a garażem mają takie same parametry jak drzwi wejściowe (najlepiej antywłamaniowe klasy C). Jednak oznacza to, że samochód wystawiony jest na niebezpieczeństwo kradzieży, a włamywacz próbujący sforsować drzwi w garażu, zyskuje wygodną kryjówkę i warunki sprzyjające swemu procederowi. Dlatego lepiej, by już brama stanowiła dla niego trudną do pokonania barierę. Bramę można wyposażyć w zamek klasy C, który się zamawia wraz z nią. Lepiej także sprawdzi się zamek na pilota niż kodowany czy tradycyjny, otwierany ręcznie. Niestety, nawet najlepsze zamki nie chronią przed złodziejami, którzy zechcą wyciąć w bramie przejście, używając szlifierki kątowej albo podważając bramę od dołu, spróbują wypchnąć ją z prowadnic. Dlatego jeśli brama ma napęd, dobrze, by miał on blokadę dociskową zapobiegającą jej podważeniu. Razem czy osobno
Dwustanowiskowy garaż to coraz częściej standard w polskim domu. Posiadanie go rodzi jednak dylemat – jedna brama czy dwie? Wybór rozwiązania zależy od typu bramy, na którą się zdecydował inwestor. Gdy wybierze bramę segmentową, lepiej będzie zamówić jedną – dwie mniejsze będą od niej droższe. Poza tym szeroka brama segmentowa lepiej chroni przed ucieczką ciepła niż dwie węższe. Również napęd do takiej bramy, mimo że musi być silniejszy niż dwa mniejsze, będzie jednak od nich tańszy. Powyższe zasady nie sprawdzają się w przypadku bram uchylnych – korzystniejsze pod względem energooszczędności są dwie bramy uchylne. Jednak trzeba pamiętać, że pomiędzy nimi musi się znajdować murowany słupek konieczny do montażu prowadnic. Jest to niewątpliwie element utrudniający wjeżdżanie do garażu i wyjeżdżanie z niego. W przypadku bram uchylnych również rachunek ekonomiczny przemawia za montażem dwóch bram – łącznie są one tańsze od jednej dużej.

Poznaj swoją przyszłość

Jedna z najlepszych wróżek w Polsce Wróżka Mira Elżbieta Sobczyk odpowiada na pytania na swoim Facebooku  lub przez e-mail. Problemy ze zdrowiem lub w sprawach "miłosnych" ? A może interesują Cię kwestie finansowe?  Sprawdź swoją przyszłość. Jej odpowiedzi pomogły już tysiącom ludzi w Polsce. Można się z nią skontaktować Jej profil na Facebooku lub http://twojawrozka24.pl
Podobne posty