Kupujemy bramę garażową

Jeśli planujemy kupno bramy garażowej - zróbmy to teraz. Wczesna wiosna to najlepszy okres na zakupy. Zanim jednak to zrobimy, musimy wiedzieć, jaka brama jest nam potrzebna.

Typy bram
Brama uchylna. To najpopularniejszy typ bramy. Do otwarcia bramy uchylnej potrzebne jest miejsce przed garażem, ponieważ jej dolna część wysuwa się na zewnątrz garażu. Dlatego jeśli podjazd jest niewielki, nie wybierajmy tej bramy. Po całkowitym otwarciu brama uchylna ogranicza wysokość wjazdu. Może się więc nie nadawać do zamontowania w garażu, w którym trzymamy wysoki samochód. Dużą zaletą bramy uchylnej jest niska cena.










Brama uchylna.
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

Bramy segmentowe. Są górne i boczne. Podczas otwierania nie zajmują przestrzeni przed garażem, więc są dobrym rozwiązaniem tam, gdzie podjazd jest krótki i samochodem trzeba podjechać możliwie jak najbliżej bramy. Sprawdzają się również w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę. Są też dużo szczelniejsze od bram uchylnych, dlatego warto je montować w garażach ogrzewanych. Można je też stosować w otworach z łukowym nadprożem.
Bramy segmentowe są droższe od bram uchylnych.

Brama segmentowa górna.
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki


Brama segmentowa boczna.
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

Brama rolowana. Działa tak jak roleta okienna i zajmuje najmniej miejsca. Jest bardzo wygodna w eksploatacji, ale nie wszyscy producenci mają ją w swojej ofercie, a u wielu to najdroższy typ bramy garażowej. Warto jednak pamiętać, że kupuje się ją od razu z napędem elektrycznym.

Brama rolowana.
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

Wrota. Brama otwierana na boki to najstarszy typ, który w ofercie producentów pojawia się coraz rzadziej. Można ją zamówić w warsztacie rzemieślniczym, ale nie jest zbyt popularna ze względu na to, że otwarcie skrzydeł wymaga wiele miejsca i nie zawsze udaje się zamontować napęd elektryczny.

Wrota.
Autor: Agnieszka Sternicka , Marek Sternicki

Nowy garaż – stary garaż
Najlepiej zdecydować się na wielkość bramy przed wykonaniem otworu garażu. Można wtedy zamontować bramę o standardowych wymiarach, co bardziej się opłaci. Typowe bramy oferowane przez producentów mają od 230 do 300 cm szerokości i od 200 do 275 cm wysokości.
Większe problemy mogą się pojawić podczas dobierania bramy do już istniejącego otworu lub podczas wymiany starej bramy na nową. Może się bowiem okazać, że brama, którą chcielibyśmy kupić, nie będzie pasowała z powodu nieodpowiedniego nadproża, jego braku albo braku miejsca na zamontowanie prowadnic, po których przesuwa się skrzydło bramy. Wtedy trzeba będzie podjąć decyzję o przerobieniu otworu lub wybraniu innego typu bramy.

Gdzie kupować bramę?
Najlepiej wybierać produkty dobrych, renomowanych firm. Bramy produkowane w warsztatach rzemieślniczych zazwyczaj są tańsze, ale nie zawsze dorównują jakością wyrobom firmowym. W razie uszkodzenia jakiegoś elementu bramy kupionej w małym warsztacie, często czekają nas długie i niekiedy bezowocne poszukiwania części zamiennej. Ten problem nie istnieje, jeśli mamy bramę renomowanej firmy, która zwykle ma dobrze rozwiniętą sieć handlowo-serwisową.

O co zapyta sprzedawca?
O wymiary otworu, garażu i samochodu. Przed rozmową ze sprzedawcą trzeba przygotować rysunek otworu z wymiarami. Bardzo ważny jest wymiar nadproża, bo dla konkretnej bramy firmy często określają jego minimalną wysokość. Zwykle jest to od 9 do 25 cm. Niektórzy producenci oferują bramy, które można montować przy dowolnej wysokości nadproża, a nawet gdy go nie ma.
Trzeba również powiedzieć, czy garaż jest już wykończony, to znaczy otynkowany od wewnątrz i od zewnątrz, z gotową posadzką, czy jeszcze w stanie surowym. Wtedy, dobierając wymiary bramy, trzeba będzie pamiętać o uwzględnieniu kilku centymetrów na wykończenie. Przed montażem powinna bowiem być przygotowana posadzka i wykończony otwór garażowy. Warto też podać wymiary samochodu.
Po złożeniu zamówienia przedstawiciel firmy przyjeżdża na miejsce i ocenia, czy brama została dobrze dobrana. Pomiary wliczone są w koszt bramy.

Na rysunku otworu garażowego powinno się zaznaczyć wszystkie wymiary: a – odległość od ściany b – szerokość otworu w świetle c – wysokość nadproża d – wysokość otworu w świetle c + d – wysokość garażu
Autor: Marek Sternicki , Agnieszka Sternicka

O materiał, wzór, kolor. Brama powinna być nie tylko funkcjonalna, ale też dobrana do kolorystyki i stylu elewacji. Typowe bramy są wykonywane z blachy stalowej. Dostępne są też bramy drewniane, ale są one 2-3 razy droższe. Większość firm oferuje dwa standardowe kolory: biały i brązowy, niektóre mają jeszcze zielony, popielaty, beżowy. Jeśli w ofercie podstawowej nie ma koloru, na którym nam zależy, za dodatkową opłatą możemy zamówić inny. Jeśli zdecydujemy się na samodzielne przemalowanie bramy, często możemy stracić gwarancję na jej poszycie.
W ofercie firm zwykle są jeden czy dwa wzory skrzydła bramy. Dla bram uchylnych najczęściej są to przetłoczenia pionowe, dla bram segmentowych – przetłoczenia poziome i kasetony.

Brama segmentowa nadaje się do łukowych nadproży, ale drewniana jest droższa od wykonanej z blachy.
Autor: HÖRMANN KG

Z ociepleniem czy bez? Każdy typ bramy można zamówić z ociepleniem. Są one około 30%, a u niektórych producentów nawet 100% droższe od bram nieocieplonych, ale dzięki ich zastosowaniu nawet w nieogrzewanym garażu będzie cieplej. Bramy ocieplone warto stosować zwłaszcza w garażach ogrzewanych, a także tych, które znajdują się w bryle domu. Jeśli nie chcemy wydać na bramę zbyt dużo pieniędzy, można kupić bramę nieocieploną w firmie, która oferuje późniejsze jej ocieplenie.

Z napędem czy bez? Napęd elektryczny znacznie ułatwia korzystanie z bramy (zwłaszcza osobom niepełnosprawnym). Pozwala on na jej otwarcie bez wysiadania z samochodu. Jednak jeśli chcemy zaoszczędzić i decydujemy się na tańszy wariant bramy otwieranej ręcznie, warto zostawić miejsce na późniejszy montaż napędu. Ważne jest to zwłaszcza w krótkich garażach – po otwarciu bramy musi zostać za nią jeszcze około 0,5-1 m na zamontowanie listwy sterującej.
Gdy zdecydujemy się na napęd elektryczny, trzeba określić, jak ma być sterowany. Najpopularniejszy jest pilot. Można wybrać pilota wielofunkcyjnego, dzięki któremu nie tylko otworzymy bramę garażową, ale także wjazdową oraz zapalimy światło przed domem i w garażu. Każda brama powinna mieć zabezpieczenia w razie pęknięcia jednej ze sprężyn i czujniki, dzięki którym brama zatrzyma się, gdy coś dotknie jej krawędzi.

O co spytać sprzedawcę?

Kiedy otrzymamy bramę? Bramy typowe można kupić od ręki. Jakakolwiek zmiana czy to wymiaru, czy koloru sprawia, że na bramę trzeba czekać od 2 do 6 tygodni, zwłaszcza gdy trzeba ją sprowadzić z zagranicy. Pamiętajmy, że sezon budowlany trwa od wiosny do jesieni. Wtedy też sprzedaje się najwięcej bram. Najlepiej kupować bramy wczesną wiosną – będziemy na nią najkrócej czekać. Można też w tym okresie liczyć na upusty. Najdłużej na zrealizowanie zamówienia będziemy czekać jesienią. Wtedy też może się wydłużyć czas oczekiwania na ekipę montażową. Latem może się zdarzyć, że trafimy na przerwę w fabrykach i w magazynie firmy będącej przedstawicielem producentów zagranicznych może nie być niestandardowej bramy, którą sobie wybraliśmy.

Co z gwarancją, transportem, montażem? Na poszczególne elementy bramy firmy udzielają oddzielnych gwarancji. Na przykład na elementy napędu zwykle rok, a na poszycie bramy od 2 do 10 lat. Często gwarancja na całą bramę jest udzielana pod warunkiem, że zamontuje ją autoryzowana ekipa.
Również ona zajmie się transportem bramy. Warto dopytać, ile czasu będzie trwał montaż bramy i czy za wymontowanie starej trzeba będzie dodatkowo zapłacić.

Wydatki związane z zakupem bramy
Brama o wymiarach zbliżonych do 2,5 x 2 m:
- uchylna nieocieplona: 700-950 zł, ocieplona: 1000-1160 zł,
- segmentowa górna nieocieplona: 1900-2300 zł, ocieplona: 2945-3220 zł, boczna: 2945-5000 zł,
- rolowana: 2200-3600 zł.
Transport może być wliczony w cenę bramy albo ustalona jest stawka za kilometr: od 1,20 do 2 zł.
Montaż bramy kosztuje 10%-20% jej wartości albo dystrybutor ma kilka stawek w zależności od wielkości bramy.
Napęd: od 1200 zł.
Montaż napędu: firmy mają swoje stawki (rzędu 150-320 zł).

Dwie mniejsze czy jedna duża? (Wojciech Wyrwich, firma Siebau)

Gdy mamy garaż na dwa samochody i chcemy zastosować bramę uchylną, musimy zamontować dwie mniejsze bramy. Wynika to z ograniczeń konstrukcyjnych: tego typu bramy standardowo mają do 3 m szerokości (większe musiałyby być dodatkowo wzmocnione i kosztowałyby dużo drożej). Jeśli chcemy, by otwierały się automatycznie, musimy jednak liczyć się z wydatkiem na dwa napędy.
Jeśli chcemy zamontować bramę segmentową, możemy zamówić jedną dużą – ten typ
bramy może mieć do 6 m szerokości. Stosując jedną bramę, oszczędza się na napędzie. Mogłoby się wydawać, że mniej zapłacimy za montaż jednej większej bramy. Jednak oszczędności będą raczej niewielkie, ponieważ cena montażu często uzależniona jest od wartości bramy.


Gdy mamy garaż na dwa samochody i chcemy zastosować bramę uchylną, musimy zamontować dwie mniejsze bramy.
Autor: SIEBAU
Jeśli chcemy zamontować bramę segmentową, możemy zamówić jedną dużą – ten typ bramy może mieć do 6 m szerokości.
Autor: HÖRMANN KG
Podobne posty