5 sposobów na podłogę w garażu



Codziennie korzystamy z garażu, parkując w nim samochód. Często garaż służy nam też jako schowek czy warsztat. Dlatego ważne jest, żeby podłogę wykończyć tak, by była trwała i praktyczna. I chociaż najczęściej zostawiamy po prostu płytę betonową, nadchodzi czas, gdy chcemy to zmienić.



















Autor: Grzegorz Otwinowski

Podłoga w garażu to przeważnie podłoga na gruncie. Najczęściej wykonujemy ją, układając na gruncie rodzimym następujące warstwy:
- 10-20 cm zagęszczonego piasku lub żwiru,
- 10 cm chudego betonu B7,5 zatartego na gładko,
- izolację przeciwwilgociową na przykład z dwóch warstw folii,
- 5-10 cm ocieplenia na przykład ze styropianu o gęstości minimum 30 kg/m3 (jeśli garaż jest ogrzewany),
- 5-15 cm wylewki betonowej, najlepiej zbrojonej siatką metalową.
Na tej ostatniej warstwie bardzo często poprzestajemy, dlatego trzeba zrobić ją naprawdę dobrze. Musi być gładka, równa i mocna. Należy ją wykonać z betonu klasy minimum B20 (pod niektóre posadzki wymagany jest beton B25), najlepiej zamówionego w wytwórni. Nawet jeśli po jakimś czasie zdecydujemy się na wykończenie powierzchni betonowej, zaoszczędzimy na przygotowaniu i naprawach podłoża.

Wykonując wylewkę, pamiętaj o...
...spadku. Ta warstwa powinna mieć 1,5-2% spadek w kierunku bramy garażowej lub kratki ściekowej, co daje 1,5-2 cm na każdy metr długości. Jeśli garaż ma 5 m długości, a płyta przy bramie garażowej minimalną grubość 5 cm, to przy przeciwległej ścianie musi mieć 12,5 cm.

...dylatacji. Podłoże betonowe w garażu o powierzchni do 50 m2 dylatuje się wzdłuż wszystkich ścian, słupów i wystających przewodów. Szczeliny dylatacyjne wykonuje się w trakcie układania wylewki betonowej. Można również naciąć gotową powierzchnię po stwardnieniu betonu. W szczelinach układa się taśmy lub profile dylatacyjne z elastycznych materiałów (tworzywa sztucznego) albo paski styropianu grubości 0,5 cm.
           
Przygotowanie podłoża

Niezależnie, czy betonową płytę posadzki wykańczamy w nowym czy użytkowanym przez jakiś czas garażu, musimy najpierw odpowiednio przygotować podłoże – zeszlifować luźne, odspojone części betonu. Słabo związane fragmenty podłoża najlepiej jest zeszlifować przez śrutowanie (frezowanie) lub piaskowanie. Jest to także dobry sposób na uzyskanie szorstkiej powierzchni, co poprawi przyczepność kolejnych warstw. Trzeba także zlikwidować plamy po smarach i oleju (mechanicznie lub używając środków chemicznych). Na koniec podłoże należy zamieść i odkurzyć. Wszelkie pęknięcia, rysy lub ubytki trzeba wypełnić zaprawą renowacyjną (naprawczą). Jeżeli podłoże jest bardzo nierówne lub słabe, przed ułożeniem posadzki należy zrobić 5-30-milimetrową warstwę wyrównującą. Na tak przygotowanym podłożu można wykonać warstwę wykończeniową. Wybraliśmy kilka wartych polecenia sposobów wykończenia betonowej podłogi w garażu. Wszystkie nadają się zarówno na nowe, jak i wcześniej wykonane podłoże. Kryterium doboru były dostępność i koszt materiałów oraz łatwość wykonania.
Czas wykonania podajemy dla garażu o powierzchni około 25 m2, zużycie materiałów na 1 m2 powierzchni garażu. Wszystkie ceny zawierają VAT.

Podłoga w garażu musi być:
- odporna na ścieranie, uderzenia oraz obciążenia wywołane hamowaniem i ruszaniem samochodu,
- płaska i równa, aby nie gromadziła się na niej woda czy rozpuszczający się śnieg,
- odporna na działanie wody, chemikaliów, olejów i tłuszczów,
- łatwa do utrzymania w czystości.

W garażu wolno stojącym...
...nieogrzewanym oraz gdy poziom wody gruntowej jest niski, można wykonać posadzkę na podsypce. Należy wtedy zdjąć około 20 cm ziemi roślinnej (humusu). Następnie bezpośrednio na gruncie ułożyć 5-10 cm warstwę piasku równoziarnistego, a na nim 10-20 cm żwiru. Zarówno piasek, jak i żwir trzeba dobrze zagęścić. Na takiej podbudowie można ułożyć nawierzchnię z kostki brukowej zasypanej piaskiem lub piaskiem z cementem. Jest to najprostszy sposób, który możemy zastosować zarówno w garażu wolno stojącym, jak i w wiacie garażowej.

1. Farby

Malowanie farbą to jeden z najprostszych sposobów wykończenia podłogi w garażu, najlepiej sprawdza się w ogrzewanym garażu (tam, gdzie temperatura nie spada poniżej 0°C).
Czysty i suchy podkład należy zagruntować preparatem przeznaczonym pod daną farbę lub rozcieńczoną farbą nawierzchniową – zależy to od zaleceń producenta. Do wykonania powłoki stosujemy nawierzchniową farbę mineralną lub żywiczną jedno- lub dwuskładnikową. Nanosimy ją wałkiem, pędzlem lub natryskując. Nakłada się jedną, dwie, a nawet trzy warstwy farby. Na nałożenie jednej nie potrzeba więcej niż dwie-trzy godziny. Kolejną warstwę nanosimy z reguły po 24 godzinach. Farba może utworzyć na powierzchni powłokę matową lub z połyskiem.

Czas wykonania: dwa-trzy dni (z przerwą technologiczną). Na posadzkę można wjechać samochodem po dwóch-siedmiu dniach.






Pilbet
Farba akrylowa. Zużycie: 0,1 l/m2. Cena: 79,7 zł/5 l (15,9 zł/l)
Autor: ICI PILLAK
Betondur Standard
Farba polimerowa. Zużycie: 0,4 l/m2. Cena: 140,2 zł/2,6 l (53,9 zł/l).
Autor: VEGA
Betolux
Farba uretanowo-alkidowa. Zużycie: 0,1 l/m2. Cena: 357-413 zł/10 l (42,5-47,5 zł/l)
Autor: TIKKURILA






Beckofloor
Farba uretanowo-alkidowa. Zużycie: 0,1 l/m2. Cena: 26,5-38,0 zł/l.
Autor: ALCRO-BECKERS
Ceresit CF 34
Farba epoksydowa. Zużycie: 0,5 kg/m2. Cena: 597,8 zł/12 kg (49,8 zł/kg).
Autor: HENKEL BAUTECHNIK

Ze względów praktycznych na ścianie dobrze jest wykonać cokół. Powinien mieć co najmniej 10 cm wysokości. Może być zrobiony z tego samego materiału co podłoga, czyli malowany, impregnowany albo ułożony z płytek lub listew.







Autor: Mariusz Bykowski

2. Impregnaty

Przed impregnowaniem podłoża nie musimy gruntować. Do zabezpieczenia powierzchni betonowej stosujemy impregnaty takie jak do kostki brukowej lub betonowych płyt chodnikowych. Są to gotowe do użycia bezbarwne preparaty nawierzchniowe zawierające żywice poliuretanowe, akrylowe lub silikonowe oraz rozpuszczalnik. Na oczyszczone podłoże nanosimy je pędzlem, wałkiem lub natryskując, zwykle w dwóch warstwach. Drugą warstwę nanosimy z reguły po około czterech godzinach. Impregnaty wnikają w podłoże na grubość około 2-3 mm. Uodparniają powierzchnię na wilgoć, zabezpieczają przed grzybami, mchami, zmniejszają wykwity i uszczelniają powierzchnię betonu. Zwiększają też odporność na
zabrudzenia, działanie czynników chemicznych, detergentów, olejów i smarów. Po upływie około trzech-pięciu lat impregnację należy powtórzyć.

Czas wykonania: jeden-dwa dni. Na posadzkę można wjechać samochodem po dwóch dniach.






Pilbet Impregnat
Impregnat akrylowo-silikonowy. Zużycie: 0,2 l/m2. Cena: 79,7 zł/5 l (15,9 zł/l).
Autor: ICI PILLAK
Epolis P-F
Impregnat epoksydowy. Zużycie: 0,2-0,3 kg/m2. Cena: 34 zł/kg.
Autor: HENKEL BAUTECHNIK
Uni-bruk
Impregnat akrylowo-silikonowy. Zużycie: 0,16 l/m2. Cena: 170,7 zł/10 l (17 zł/l).
Autor: ŚNIEŻKA






3. Płytki
Na posadzkę w garażu nadają się płytki klinkierowe, gresowe, ceramiczne i lastrykowe. Ważne, aby były one twarde, odporne na ścieranie, jeśli garaż jest nieogrzewany również mrozoodporne. Stosować można płytki o klasie ścieralności III-V, nasiąkliwości poniżej 2-3%, wytrzymałości na zginanie minimum 25 MPa i twardości 5-6 w skali Mohsa. Podkład betonowy należy najpierw zagruntować, najlepiej zastosować preparat tej samej firmy co klej do płytek. Gdy grunt wyschnie, nanosimy zaprawę klejącą. Najlepiej pokryć nią zarówno podłoże, jak i całą spodnią powierzchnię płytki. Uszczelni to podłoże i uniemożliwi przedostawanie się wody pod płytki, a także pozwoli uniknąć ewentualnych pęknięć wynikających z nierównomiernego
podparcia płytek. Zaprawę klejącą nakłada się pacą zębatą. Wysokość zębów powinna być równa podwójnej grubości warstwy klejącej. Układanie płytek zaczynamy od narożnika położonego najdalej od wjazdu. Płytki kładziemy na zaprawie i mocno dociskamy do podłoża, delikatnie przesuwając. Pamiętajmy o pozostawieniu między płytkami spoin (fug). Fugi powinny mieć od 2 do 12 mm szerokości – im większa płytka, tym szersza fuga. Aby ułatwić sobie pracę, można zastosować plastikowe krzyżyki dystansowe. Zwykle już po dwóch-trzech dniach można wejść na posadzkę i wypełnić spoiny zaprawą do fugowania (spoinowania). Do płytek o wymiarach 30 x 30 cm odpowiednia będzie fuga 6 mm i warstwa zaprawy klejowej grubości 5 mm. Do posadzek w garażu warto zastosować do klejenia i fugowania zaprawy przeznaczone do stosowania na zewnątrz. Będziemy pewni ich właściwości, nawet gdy garaż nie jest ogrzewany.





Autor: AGROB BUCHTAL

Czas wykonania: gruntowanie jeden dzień, układanie płytek jeden-dwa dni, przerwa technologicza (wiązanie kleju) około dwóch-trzech dni, spoinowanie pół dnia, przerwa technologiczna (wiązanie i twardnienie fug) od pół do trzech dni. Razem: pięć-dziesięć dni. Na posadzkę (po zafugowaniu) można wjechać samochodem po upływie trzech-czternastu dni.






Ceresit CM 16
Zaprawa klejowa cementowo-polimerowa. Zużycie na 1 mm grubości: 0,7 kg/m2. Cena: 41,7 zł/25 kg (1,7 zł/kg).
Autor: HENKEL BAUTECHNIK
Atlas Cal N
Zaprawa klejowa cementowa. Zużycie na 1 mm grubości: 1,2 kg/m2. Cena: 46,8 zł/25 kg (1,9 zł/kg)
Autor: ATLAS
Optiroc Fix Podłogowy
Zaprawa klejowa cementowa. Zużycie na 1 mm grubości: 1 kg/m2. Cena: 59,4 zł/25 kg (2,4 zł/kg).
Autor: OPTIROC







Sopro No 1
Zaprawa klejowa cementowa. Zużycie na 1 mm grubości: 1,3 kg/m2. Cena: 70,6 zł/25 kg (2,8 zł/kg).
Autor: DYCKERHOFF SOPRO
Fuga De-Lux
Zaprawa do fugowania. Zużycie na spoinę 6 mm: 0,8 kg/m2. Cena: 15,9-49,9 zł/5 kg (3,1-9,9 zł/kg).
Autor: KREISEL
Ceresit CE 37
Zaprawa do fugowania cementowa uelastyczniona. Zużycie naspoinę 6 mm: 0,9 kg/m2. Cena: 32,1 zł/5 kg (6,42 zł/kg).
Autor: HENKEL BAUTECHNIK






Fugabella Epoxy
Zaprawa do fugowania epoksydowa. Zużycie na spoinę 6 mm: 0,7 kg/m2. Cena: 171,2 zł/5 kg(33,2 zł/kg).
Autor: KERAKOLL
Atlas Zaprawa do fugowania
Zaprawa do fugowania cementowa. Zużycie na spoinę 6 mm: 1,0 kg/m2. Cena: 3,08-28,58 zł/2 kg (1,5-14,3 zł/kg).
Autor: ATLAS






4. Samopoziomujące masy betonowe

Gotową do ułożenia masę uzyskuje się po zmieszaniu suchej mieszanki z wodą, w odpowiednich proporcjach i w sposób podany przez producenta (na opakowaniu lub w instrukcji). Podstawowymi składnikami mieszanki są cement (spoiwo), wypełniacze i modyfikatory. Masy mogą być stosowane na podłożu wykonanym z betonu klasy minimum B20, a najlepiej B25. Podłoże powinno być pozbawione zanieczyszczeń osłabiających przyczepność, szorstkie (najlepiej śrutowane), o wilgotności poniżej 3%. Starą wylewkę
betonową po uprzednim przygotowaniu należy zwilżyć, a po wyschnięciu zagruntować odpowiednim preparatem. Zapewni to uzyskanie dobrej przyczepności nowej posadzki do podłoża oraz zapobiegnie zbyt szybkiemu odciąganiu wody z układanej masy w trakcie wiązania. Gruntowanie (najlepiej dwukrotne) należy wykonać minimum 24 godziny przed układaniem posadzki. Po wyschnięciu gruntu i ułożeniu taśm dylatacyjnych wzdłuż ścian nakłada się warstwę masy samopoziomującej grubości 2-50 mm (w zależności od nierówności). Cienką warstwę można układać tylko na idealnie gładkim podkładzie. Masę trzeba równomiernie rozprowadzić po powierzchni długą łatą i usunąć pęcherzyki powietrza (odpowietrzyć) wałkiem kolcowym. Uzyskamy gładką, bezspoinową, wodoodporną powłokę.
           
Czas wykonania: gruntowanie jeden dzień, przerwa technologiczna dwa-trzy dni, przygotowanie i ułożenie posadzki około jednego dnia. Razem cztery-pięć dni. Na posadzkę można wjechać samochodem po dwóch-trzech dniach.






ABS 403 DuroColour
Grubość warstwy: 4-15 mm. Zużycie na 1 mm grubości: 1,6 kg/m2. Cena: 103-115 zł/25 kg (4,1-4,6 zł/kg).
Autor: OPTIROC
Ceresit CN 76
Grubość warstwy: 4-50 mm. Zużycie na 1 mm grubości: 2,0 kg/m2. Cena: 64,5 zł/25 kg (2,7 zł/kg).
Autor: HENKEL BAUTECHNIK
Densitop ST
Grubość warstwy: 5-8 mm. Zużycie na 1 mm grubości: 2,25 kg/m2. Cena: 103,7-115,9 zł/m2 (materiał, przygotowanie podłoża, robocizna, pielęgnacja świeżej posadzki).
Autor: DENSIT






5. Samopoziomujące masy żywiczne
Przygotowanie podłoża i sposób układania są takie same jak w przypadku posadzek z masy betonowej. Spoiwem w masach żywicznych jest żywica akrylowa, poliuretanowa, epoksydowa lub poliestrowa i tym różnią się od mas betonowych. Poza tym są od nich bardziej elastyczne, mniej porowate i trudniej się brudzą.





MEGAdur Kwarc 400
poliuretanowa Grubość warstwy: 1-6 mm. Zużycie na 1 mm grubości: 2 kg/m2. Cena: 124 zł/m2 (materiał, przygotowanie podłoża, robocizna, pielęgnacja świeżej posadzki).
Autor: VEGA
Podobne posty